Review dvd: Jason Bourne

Jason Bourne

Universal

Didier Van Hoorebeke

Didier

Meer van hetzelfde. Dat is wat je krijgt wanneer je kijkt naar Jason Bourne. De terugkeer van het iconische personage van Matt Damon is een niet altijd even geslaagde mix van heimwee en déjà vu. Sinds 30 november is de prent beschikbaar op dvd en blu-ray.

Regie: Paul Greengrass
Cast: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles
Muziek: John Powell, David Buckley

Jeremy Renner kon met The Bourne Legacy enkele jaren geleden de verwachtingen niet inlossen. Dus moest de filmstudio inbinden als ze nog centjes wilden verdienen aan deze franchise. Het duo Matt Damon en Paul Greengrass werd teruggeroepen. Zij hadden met The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum getoond hoe je op een succesvolle manier een film rond een killer met geheugenverlies moet bouwen. Maar de heren hebben teveel dezelfde ingrediënten gebruikt op deze vierde film op smaak te brengen.

Jason Bourne

Universal

Nicky Parsons, het personage van Julia Stiles, brengt Jason Bourne terug op de radar van de Amerikaanse veiligheidsdiensten. Een klopjacht in Griekenland mislukt en Nicky betaalt er de prijs voor. Handig, want zo maakt ze plaats voor de nieuwe vrouw in Jasons leven: Heather Lee. Die rol wordt gespeeld door de populaire Alicia Vikander. Zij is computerspecialiste en de rechterhand van Tommy Lee Jones. Hij wil Bourne liever dood dan levend en zet de klopjacht verder. Heather is gewoon een iemand die het vuile werk voor hem opknapt. Maar zij gelooft dat Jason mits de juiste woorden overtuigd kan worden om terug te keren naar zijn job. Een zijverhaal is de opkomst van een wereldwijd netwerk waardoor iedereen verbonden zal zijn. Het bekomen van al die informatie doet politiediensten natuurlijk watertanden.

De film is de volgende bladzijde waarin de link tussen Jason Bourne en zijn vroegere opdrachtgevers wordt ontrafeld. Het is allemaal ingewikkelder dan  we na drie films dachten. Zo was Jasons vader geen onschuldige analist en is zijn dood geen ongeluk. Neem dat element weg en de prent is gewoon een excuus om de ene achtervolging na de andere te tonen. En vooral dan hoe goed Bourne is om altijd te ontsnappen. Helaas mist de film een sterkhouder als actrice Joan Allen die in The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum een waardige uitdaging was voor de voormalige spion. Zowel Tommy Lee Jones als Vikander kunnen niet aan haar tippen. En daardoor is dit louter het herkauwen van een bekend verhaal.