Review dvd Looking seizoen 2 + film

Looking

HBO/Warner

Didier Van Hoorebeke

Didier

Er weerklinken positieve signalen vanuit de entertainmentwereld. Ze worden er meer holebi’s getoond in series. Dat maakte de Amerikaanse holebi- en transgenderorganisatie GLAAD bekend. Toch ligt een volwaardige serie over en met holebi’s nog gevoelig. Zo werd de serie Looking na twee seizoen geschrapt. De boxset met beide seizoenen en de film is vanaf 23 november beschikbaar op dvd. Wij wisten dus weer wat gedaan en gunden de reeks en de langspeler een blik.

Cast: Jonathan Groff, Frankie J. Alvarez, Murray Bartlett, Lauren Weedman, Russell Tovey, Raúl Castillo

Alles draait nog steeds rond de drie vrienden Patrick, Dom en Augustin die homo zijn. Patrick heeft een affaire met zijn baas Kevin. Zelf noemt Pat het geen affaire omdat hij single is. Het is Kevin die een vriend heeft. Het tweede seizoen gaat dan ook over hoe Kevin een einde moet maken aan zijn relatie met Jon, als hij en Patrick ooit echt een koppel willen zijn. Het af en toe opduiken van Richie, Patricks ex, maakt het alleen maar ingewikkelder. De twee voelen duidelijk nog iets voor elkaar. Augustin heeft zijn leven als kunstenaar vaarwel gezegd en gaat werken in een opvangcentrum voor transgender jongeren. Tijdens de afleveringen groeit de aantrekking tussen hem en Eddie.

Looking

HBO/Warner

Dat er bij momenten een kont in beeld verschijnt of wordt gekreund tijdens een standje dat we nog niet kennen is dan ook niet vreemd. Andrew Haigh en Michael Lannans trachten los daarvan met de serie inzicht te geven in de denk- en leefwereld van mannen die op mannen vallen. Zo willen homo’s gewoon die andere man tegenkomen waarmee ze ’s morgens willen ontbijten, ’s middags willen voorstellen aan de ouders en ’s avonds bij willen kruipen als ze indommelen. Dom deelt zijn flat nog steeds zijn jarenlange vriendin Doris, maar als die Malik ontmoet wordt het tijd dat de twee elkaar loslaten. Dom droomt van zijn eigen restaurant waar hij via het straatvenster kip kan verkopen. Maar hij heeft geen ezel die geld schijt, maar misschien brengt kickstarter een oplossing. We zien dus het leven zoals het is, want naast het feesten is er ook omgaan met verlies, het maken van keuzes die de rest van je leven bepalen.

“Do you really think people can change for each other?”

Looking wordt algemeen beschouwd als het broertje van Girls, die andere succesvolle HBO-reeks. Maar Looking heeft geen smaakmaker zoals bedenkster en hoofdrolspeelster Lena Dunham. Het voordeel is dan weer dat het hoofdpersonage Patrick een minder losgeslagen dramaqueen is dan die Lena. Toen de stekker uit Looking werd getrokken reageerden de fans met een petitie. Om de fans tevreden te stellen verscheen er een film die het verhaal rond de personages afrondt. Voor die film keert Patrick terug uit Denver en belandt hij met de vrienden op een vrijgezellenavond. Net zoals tijdens de eigenlijke serie krijgen we scènes waarin de personages zichzelf bewijzen en overtreffen. Maar ook de meer sentimentele onderwerpen komen aanbod. De angst van vreemd gaan, de dunne lijn tussen vriendschap en aantrekking. Zo spreekt Patrick nog eens af met Kevin, vraagt hij zich af of het ooit wat zou geweest zijn tussen hem en Dom. En Doris omarmt het hetero zijn en denkt zelfs aan moeder worden.

Looking

HBO/Warner

De seksuele uitspattingen zijn in de context van deze serie een must en horen er gewoon bij. De ‘lockerroom talk’ zoals Donald Trump het zou omschrijven maakt deel uit van de leefwereld. En ja, niet iedereen heeft daar een boodschap aan. Maar dan moet je er ook niet naar kijken. In veel series en films zie je een holebi, denk aan The 100, Sense8, Sulu die gay blijkt te zijn in Star Trek Beyond, zelfs in Ghost Rockers of liedjes van K3. En da’s net zoals in elk land, stad, vriendenkring of werkplek en daar is helemaal niets mis mee. De reeks toont gewoon een deel van onze samenleving. Bij elke man of vrouw hoort niet noodzakelijk iemand van het andere geslacht. Het maakt de holebi zeker niet meer of minder waardig. We zijn gewoon verschillend en niet dat verschil maakt die andere aantrekkelijk op alle vlak. Wanneer de eindgeneriek startte is het dan ook met spijt dat ik afscheid nam van deze vrolijke bende.

Extra’s

• Looking: The Movie