Review dvd: RoboCop

Robocop

Sony Pictures Home Entertainment

Rating: ★☆☆☆☆

Ieder kind van de jaren 80 is opgegroeid met enkele actiefilms die je meer dan 10 keer hebt bekeken, toch ik in elk geval. Een van die actiefilms is RoboCop. In deze politiefilm rekent de half mens, half machine af met het gespuis in Detroit. De Braziliaanse regisseur José Padilha blaast Paul Verhoevens klassieker RoboCop nieuw leven in. Helaas voor hem werd deze versie door zowel pers als publiek doorzeefd met kogels en vervolgens koelbloedig afgemaakt. De reden is pijnlijk duidelijk.

We need to give Americans a product they can love. A figure they can rally behind.

Robocop

Sony Pictures Home Entertainment

Regie: José Padilha
Cast: Joel KinnamanMicheal KeatonGary OldmanSamuel L. Jackson
Muziek: Pedro Bromfman

In het jaar 2028 raakt Alex Murphy (Joel Kinnaman) zwaargewond. Het bedrijf OmniCorp redt zijn leven door hem te transformeren in de ultieme politieagent RoboCop: deels mens, deels machine. RoboCop wordt geprogrammeerd om de wet te handhaven op straat, maar kan uiteindelijk zijn menselijke kant niet onderdrukken. Een gevaarlijke combinatie die wel eens catastrofaal zou kunnen aflopen.

Joel Kinnaman (The Killing, Safe House) treedt in de voetsporen van Peter Weller als Alex Murphy/RoboCop. Kinnaman probeert het als de stoere agent die de corruptie wil aanpakken, maar het gaat hem niet af. De hele premisse die zorgt dat hij de aangewezen kandidaat is voor een nieuw proefproject valt pover uit in vergelijking met de oorspronkelijke sterfscène van Murphy in 1987.

Ook daarna maakt hij nauwelijks indruk als de tinnen man, deze keer in het zwart (om stoerder over te komen zoals Batman?). Het probleem is ook dat het scenario deze RoboCop in de toekomst plaatst, terwijl je daar nauwelijks iets van merkt. Zijn voorlopers worden ingezet in oorlogsgebieden en op oefenterreinen, maar daar is niets futuristisch aan. Kinnaman kreeg de rol nadat onze Matthias Schoenaerts afhaakte omdat dit soort van films niet echt zijn ding waren. Ook Hugh Laurie bedankte voor een rol in deze remake. Ongelijk kan je de acteurs niet geven als je deze onsamenhangende versie bekijkt.

What is bigger than a hero?

Dead hero.

Michael Keaton (Batman) is de op geld beluste baas van OmniCorp. Helaas is hij meer een karikatuur dan een echte bedreiging voor onze agent. Keaton is bezig aan een soort van revival, maar hij moet beter doen dan in deze film en Need For Speed. Het is wachten op Birdman, waarvoor het woord Oscar(nominatie) wordt gefluisterd. Nog erger is het gesteld met Samuel L. Jackson. Als Amerikaanse patriot steekt hij monologen af over het beschermen van het Amerikaanse volk, het niet langer opofferen van soldaten en de nood aan machines op straat. Noch zijn speeches, noch zijn verschijning maken indruk.

Robocop

Sony Pictures Home Entertainment

Van alle acteurs is Gary Oldman (The Dark Knight) de enige die overtuigend is als de wetenschapper Dr. Dennett Norton. Hij ziet RoboCop niet louter als de machine die hij heeft gebouwd. Voor hem is RoboCop nog steeds een persoon, zelfs als blijft er niet veel van de persoon over naast het gezicht, de hersenen, longen en slokdarm. De film zelf kan je vergelijken met zijn hoofdfiguur. Bijna alle noodzakelijke elementen ontbreken zodat de film al vroeg gedoemd was om te mislukken. Regisseur José Padilha noemde het zowat zijn slechtste filmervaring. Pijnlijk.

Als extra kan je op de blu-ray zien hoe RoboCop wordt ontworpen voor de 21e eeuw. De blu-ray bevat daarnaast verwijderde scènes en twee bioscooptrailers van deze remake. Wie de dvd aanschaft wordt getrakteerd op de productadvertenties voor OmniCorp. Maar het beste advies dat ik kan geven is: kijk gewoon naar de originele film die is stukken beter en meer fun is dan deze hoop nonsens.
Extra’s dvd:

• Verwijderde scènes
  • Omnicorp product announcement