Review dvd: The Fall seizoen 3

The Fall

Didier Van Hoorebeke

Didier

In augustus 2013 maakten we kennis met Stella en Paul: de twee centrale figuren in de misdaadreeks The Fall. Zij is de agente die hem als (serie)moordenaar achter de tralies wil gooien. Het tweede seizoen eindigde vond zijn climax in een bloederige cliffhanger. Het derde seizoen is een rechtstreeks vervolg op dat einde.

Cast: Gillian Anderson, Jamie Dornan, Laura Donnelly, Bronagh Waugh, Ben Peel

The Fall

Sinds 22 november ligt dat seizoen van The Fall in de rekken. Of de fans kunnen het gewoon volgen via Fox en Netflix. Zoals je weet, schoot een jaloers heethoofd enkele kogels af op Stella Gibson (Gillian Anderson) en op haar hoofdverdachte Paul Spector (Jamie Dornan). Net toen die een van zijn slachtoffers in de koffer van een wagen vonden. In de eerste twee afleveringen van seizoen 3 zien we vrij expliciet hoe de dokters en de verpleegsters de kogels uit Pauls buik vissen. Liters bloed en adrenaline worden in de moordenaar gepompt in de hoop dat hij het haalt.

De artsen behandelen de koele vrouwenmoordenaar zoals elke andere patiënt, ongeacht de feiten die hij al dan niet heeft gepleegd. Voor de verpleegsters is hem verzorgen geen evidentie. Net zoals de situatie dat niet is voor zijn slachtoffer Rose, die op het nippertje levend uit de koffer werd gehaald. Stella heeft nu eindelijk haar verdachte. Hem in leven houden en voor de rechtbank brengen, is dan ook de uitdaging tijdens dit seizoen. Een vanzelfsprekendheid is dat niet. Paul lijdt aan geheugenverlies en krijgt via zijn vrouw een advocaat die maar al te graag procedurefouten blootlegt en twijfel zaait. Uiteraard zien we hoe dit alles Pauls gezin kapot maakt, hoe zijn vrouw en kinderen lijden onder het nieuws dat hun man en vader een genadeloze psychopaat is.

Het spel tussen Stella en Paul is duidelijk nog niet uitgespeeld. Het tempo is in dit seizoen helaas tergend traag. Zo volg je hoe Paul van de ziekenwagen in het ziekenhuis belandt en van de operatiekamer naar de intensieve afdeling wordt gebracht. In veel series zou je louter het begin en einde van al die handelingen zien. Het toont hoe centraal het overleven van Paul staat en hoe de dader plots terechtkomt in de rol van slachtoffer. Maar het neemt enorm veel tijd in beslag. Het is dan ook wachten en nog eens wachten tot die gewelddadige finale waarin Paul zijn ware aard toont en een definitief vaarwel zegt. Dat einde kan niet verbloemen dat seizoen drie ietwat overbodig is en het gegeven van geheugenverlies meer thuishoort in een soap zoals Thuis of Familie.

The Fall

Een ervaren kijker doorprikt meteen dat zogenaamde geheugenverlies. Het is dan gewoon wachten tot onze agente het ook beseft. Net dat geeft dan weer een heel andere wending aan de sfeer die dit seizoen wordt opgebouwd. De sluimerende onzekerheid maakt plaats voor brutaal geweld en een apotheose waar velen mee kunnen leven, al is het niet waarop de tegenpartij had gehoopt. Maar helaas missen de afleveringen voldoende intrige – qua cinematografie, dialogen, uitdiepingen en nog veel meer. Het resultaat: je blijft onverzadigd achter.