Review dvd: The Knick

The Knick

Cinemax

Het leven zoals het is: het Knickerbocker Hospital. In The Knick, een serie van de hand van Steven Soderbergh, neemt een intrigerende Clive Owen de rol van dr. John Thackery op zich, een chirurg die er in het New York van de vroege jaren 1900 alles aan doet om de grenzen van de geneeskunde te verleggen.

Vergeet Grey’s Anatomy, de vroege twintigste eeuw is een veel boeiender voedingsbodem voor een medische serie dan het heden. Het is een tijd van grote wetenschappelijke doorbraken, van ongebreideld racisme en van een veranderende realiteit. Vrouwen worden bij het huwelijk geacht zich uit het openbare (werk)leven terug te trekken, zwarten hebben aparte ziekenhuizen en mensen sterven dagelijks door hygiëne-gerelateerde ziektes. Maar tegelijkertijd is daar de X-ray, de grammofoon en het elektrische licht. In de medische wereld wordt koortsachtig naar nieuwe manieren gezocht om patiënten te redden van appendicitis, syfilis en dwarsligging, om er maar een paar te noemen.

The Knick

Warner Home video

Het fictieve Knickerbocker Hospital (dat lijdt onder het massaal wegvallen van rijke mecenassen) dient als achtergrond voor de levensperikelen van de verplegers, dokters en leidinggevenden, die allen op hun manier proberen om te gaan met de beperkingen van hun tijd. Het personage van dr. John Thackery (Clive Owen) is losjes gebaseerd op Dr. William Stewart Halsted, een briljant Amerikaans chirurg die een belangrijke rol speelde in het ontwikkelen van nieuwe operatie- en verdovingstechnieken begin vorige eeuw. Verknocht aan de toen nog legale cocaïne en verslaafd aan de roes van faam en erkenning, ziet dr. Thackery op het eerste gezicht zijn patiënten voornamelijk als subjecten om vernieuwende operaties en apparaten op uit te testen. Zijn wens om patiënten te redden botst soms met de noodzaak hen niet als individuen te zien: een overlevingsstrategie die het hem mogelijk maakt niet ten onder te gaan aan de gruwelen die zijn beroep met zich brengt. Hij is een onrustige, veelbewogen en gepassioneerde man die stormachtig door zijn werk- en privéleven raast, daarbij soms voorbijgaand aan de gevoelens en wensen van de mensen om zich heen.

The Knick

Visueel gezien is de serie van topniveau: de straten, interieurs en kledij worden tot in alle details uitgedacht om een ongekende graad van realisme te bereiken. De snorren zijn strak, de vrouwenlijven ingesnoerd, en de ‘theaters’ waarin operaties toentertijd door vele toekijkers werden gevolgd, doen voldoende koud en primitief aan. Ook de dialogen komen geloofwaardig over: niet enkel door clichématige emoties te vermijden, maar ook door de tegenstrijdigheden die alle personages in zich meedragen uit te werken in plaats van te onderdrukken. Dr. Thackery is niet alleen een genie maar ook een drugsverslaafde, de Afro-Amerikaanse dr. Edwards (André Holland) strijdt voor gelijke rechten maar houdt ook wel van een stevige vechtpartij, de dappere zuster Harriet (Cara Seymour) doet ondanks haar geloof aan nogal clandestiene praktijken, en Herman Barrow (Jeremy Bobb), de supervisor van het ziekenhuis, heeft het ondanks zijn gecorrumpeerde aanpak wel goed voor met the Knick. Hun nare trekjes worden onbeschaamd blootgelegd aan de kijker, die zichzelf misschien wel schoorvoetend herkent in de arrogantie, het egoïsme of de oneerlijkheid van de personages.

The Knick

Warner Home Video

Veel historische series lijden onder het feit dat voorbije tijden getoond worden door een moderne lens, met een vaak geromantiseerde en ver van de realiteit afstaande afbeelding tot gevolg. The Knick erkent de jaren 1900 gelukkig als zijnde uitdagend genoeg om niet te hoeven improviseren of fantaseren. Zaken als racisme, corruptie, bedrog en drugsverslavingen waren ook toen alom aanwezig en worden door Soderbergh vooral niet uit de weg gegaan. Het zorgt ervoor dat je als kijker vaak op het puntje van je stoel gaat zitten, niet in het minst geholpen door de onheilspellende soundtrack van Cliff Martinez (die eerder al de muziek verzorgde voor onder andere Drive, Spring Breakers en Traffic). Het New York van toen, waar de superrijken naast de straatarmen leefden, herbergt dimverlichte opiumpaleizen, door infectueuze ziektes geteisterde buurten en wijken vol migranten die met de boot toestromen om de American dream na te streven. Met andere woorden: een opwindende wereld om af en toe een uurtje in te mogen verdwalen.

Steven Soderbergh, bekend van de Ocean’s trilogie en films als Magic Mike, levert met The Knick een audiovisueel en verhaalkundig pareltje af dat door het enthousiaste onthaal (zo werd Clive Owen genomineerd voor een Golden Globe en harkt de serie hoge punten binnen op Rotten Tomatoes en IMDb) een volgend seizoen mag ingaan. Seizoen twee is vanaf november beschikbaar via Play More van Telenet. Voor wie het eerste seizoen nog niet heeft gezien, komt de serie op 16 september uit op blu-ray en dvd.

BONUSMATERIALEN

• Enter The Knick
  • Scoring The Knick