Review dvd: The Place Beyond The Pines

Met zijn blonde haren en schandalige good looks is Ryan Gosling een van de vele lievelingen in Hollywood. Vrouwen smelten voor hem, (sommige) mannen willen hem zijn. Dat brave imago draagt Ryan vanaf zijn eerste film met zich mee. Tijd dat hij daar eindelijk eens korte metten mee maakt. En dat doet hij vooral door de filmrollen die hij kiest. Na de romantische komedies gaat hij resoluut voor de bad boys.

If you ride like lightning, you’re going to crash like thunder.

Regie: Derek Cianfrance
Cast: Ryan Gosling, Eva Mendes, Bradley Cooper, Ray Liotta, Emory Cohen, Dane DeHaan
Muziek: Mike Patton

In The Place Beyond The Pines speelt hij Handsome Luke. Een kerel met een six-pack, spierbundels twee keer zo breed als die van mij en hij is iemand die graag zijn t-shirts binnenstebuiten draagt. Op elk plekje van zijn lichaam staat er wel een tatoeage. Luke heeft een temperament dat je als licht ontvlambaar kunt omschrijven. De bad boy verdient zijn boterham als stuntpiloot. Zo draait hij letterlijk rondjes samen met twee collega’s in een metalen ronde kooi.

Zijn stuntdagen lijken voorbij wanneer Luke per toeval ontdekt dat hij een pasgeboren zoon heeft. Ooit had hij een fling met Romina (Eva Mendes). Maar dat ze tijdens die avond plezier zwanger is geraakt, heeft ze hem nooit verteld. Luke wil een goede vader zijn voor zijn kind. Maar de beslissingen die hij vervolgens neemt zijn niet altijd de juiste. En zo kruist hij het pad met agent Avery (Bradley Cooper). Die is nog maar een goede zes maand in dienst bij de politie. Hun ontmoeting heeft gevolgen voor de mannen zelf en hun familie.

I’m not gonna let you bring us both down.

Een raad die ik meegeef: lees de korte inhoud op de achterkant van de dvd niet. Die korte inhoud stemt niet overeen, of geeft een verkeerd beeld van de film. En die informatie bevat meteen ook een spoiler van formaat waardoor de film niet zelfde impact zal hebben die hij op jouw heeft als je gewoon op basis van het bovenstaande aan de film begint.

The Place Beyond The Pines is een familiedrama met een haast religious kantje door de muziek van Mike Patton. Het is een film over gewone families die worstelen met hun bestaan, de keuzes die gemaakt worden en de gevolgen die het met zich meebrengt. Het is geen typisch kat-en-muisspel tussen een misdadiger en de politie. Ook niet over corrupte politiemannen. Het is in de eerste plaats een karakterfilm waarbij bijna iedere acteur uitblinkt in zijn of haar rol.

Geen slecht woord over Ryan Gosling, Bradley Cooper (hij ziet er 10 jaar jonger uit), Eva Mendes (ze heeft er al beter uitgezien, maar alles voor een goeie rol) en Dane DeHaan (hij zag er nog nooit zo kwetsbaar, gevaarlijk en haatdragend uit). De enige die tegenvalt is Ray Liotta. Hij speelt de corrupte flik die hij al zoveel heeft gespeeld. Ook de jonge Emory Cohen laat maar een doffe indruk na.