Review dvd/blu-ray: The Team

The Team

Samen sterk, zo luidt het motto. Niet alleen in de realiteit, maar ook in de televisiewereld. Series als The Killing en Borgen hebben de lat hoog gelegd voor de opvolgers. Een internationale samenwerking brengt Veerle Baetens, Lars Mikkelsen en Jasmin Gerat samen voor The Team.

De serie The Team haalt zijn inspiratie uit een recent Europees samenwerkingsverdrag dat politiekorpsen beter bewapent tegen internationaal georganiseerde misdaad zoals drugstrafiek, prostitutie en mensenhandel. Daardoor kunnen nu zogenaamde ‘Joint Investigation Teams’ (JIT’s) opgezet worden tussen verschillende Europese landen, over de grenzen heen.

The Team

In The Team leren we de leden van zo’n JIT kennen: de Belgische Alicia (Veerle Baetens), Harald (Lars Mikkelsen) uit Denemarken en Jackie (Jasmin Gerat) uit Duitsland. Dit team van experts wordt in het leven geroepen nadat drie lichamen zowat tegelijkertijd gevonden worden in Antwerpen, Berlijn en Kopenhagen. Verbazend is dat niet, want de lijken vallen al tijdens de eerste 15 minuten van de eerste aflevering. Wie de dader is, is ook al snel duidelijk voor ons als kijker evenals voor de experts. Of is het allemaal toch niet zo vanzelfsprekend?

Gedurende de acht afleveringen wordt er steeds van locatie in de verschillende landen gewisseld. Dat neemt de vaart uit het verhaal en versnippert het geheel. De hoofdpersonages ruilen hun virtuele vergaderingen in voor een ouderwetse aanpak ter plaatse. Naast het oplossen van de moorden, moeten onze speurders ook hun persoonlijk leven terug op de rails krijgen. Harald wordt binnenkort vader en Jackie moet haar huwelijk redden. Deze opdracht maakt het voor beiden nog extra moeilijk, want de twee hebben blijkbaar een verleden.

Voor ons Vlamingen/Belgen zijn alle ogen natuurlijk gericht op ‘onze’ acteurs. Het personage van Veerle Baetens verschilt niet echt veel van dat van Hannah Maes in Code 37. Alicia is een agente die van aanpakken weet. Ze verbloemt niet graag de dingen en ze gaat altijd haar boekje te buiten. Het grote verschil is dat Alicia geen donker verleden met zich meedraagt, behalve dat haar moeder alcoholiste is. Het maakt haar afstandelijk tegenover anderen, maar het laat haar emotioneel niet onverschillig. Zowat het enige moment waarop Baetens uit haar rol valt, is als ze struikelt in een sneeuwmassa voor de ogen van haar teamleden. Het is een klein en best grappig moment in de hele speurtocht. Dat is trouwens zowat het enige humoristische moment in alle afleveringen.

Koen De Bouw heeft neen moeten zeggen tegen rollen in topseries als 24 en Homeland. Voor The Team had hij wel tijd. Logisch, want het gaat om een beperkte bijrol, al is elke rol belangrijk in een internationale serie zoals deze. Helaas speelt hij hier een schoothondje dat weinig indruk nalaat. Veel belangrijker is dan het aandeel van Filip Peeters en Hilde Van Mieghem. Peeters is een genadeloze klootzak en Hilde een magistraat die graag op de bovenste stok van het kippenhok zit zodat ze kan kakken op de rest.

The Team

De internationale uitstraling zit niet alleen vervat in de cast, locaties, de eigen taal die de acteurs van elk land spreken, maar ook in de hele look. Fans van The Killing worden op hun wenken bediend. The Team straalt de ‘Nordic Noir’ uit. Helaas mist de serie een eigen typische cameravoering die extra verschil kon maken. Er zijn ook iets teveel personages die verloren gaan in the big picture of waarvan het begin en de afloop niet echt zijn uitgewerkt.

De muziek van de Deens Jean-Paul Wall is in elke aflevering wel eventjes prominent aanwezig, maar dan puur met een melodie die gelijkaardig is aan wat Steve Jablonsky componeerde voor Transformers: Age of Extinction (check ‘Your Creators Want You Back’). Heel geslaagd is wel de begingeneriek waarin details uit de serie gecombineerd worden met het nummer ‘Northern Red’ gebracht door Intergalactic Lovers. Het staat naast andere memorabele nummers als dat van Nina Persson voor The Legacy en dat van Regina Spektor voor Orange is the New Black.

In Denemarken haalde de serie op DR gemiddeld meer dan 45% marktaandeel. Elke aflevering haalde er tussen de 1 en 1,5 miljoen kijkers. Een uitzonderlijk resultaat, vergelijkbaar met de stokpaardjes uit eigen stal van DR zoals The Killing en Borgen. In Zweden (SVT), Oostenrijk (ORF) en Zwitserland (SRF) haalde de serie gemiddeld telkens zo’n 15% marktaandeel, net als in Duitsland (ZDF, elke aflevering tussen de 3 en 4 miljoen kijkers). De serie scoorde ook hoog met de ‘net gemist’-dienst.

Deze reeks is, net als The Spiral, een goeie oefening om nog meer series van dit kaliber te maken. Je kunt The Team nu al bekijken via PlayMore van Telenet. In juli kan dat via Prime, op dvd en blu-ray. VTM zendt de reeks in het najaar uit.