Review: FlashForward (Seizoen 1)

ABC

FBI agent Mark Benford (Joseph Fiennes) is met collega’s op de baan, om in LA een arrestatie uit te voeren, wanneer hij plots het bewustzijn verliest. In zijn coma ervaart hij een zeer levendige herinnering. Zo voelt het tenminste, want deze ‘herinnering’ is nooit gebeurd. Het is alsof ze nog moet komen. Minuten later ontwaakt hij en vindt hij de wereld rondom hem in chaos. Hun wagen is gecrasht, net als talloze andere. Mensen liggen bloedend of dood op straat. Anderen lopen schreeuwend en in paniek rond of staren in shock voor zich uit. Vliegtuigen zijn neergestort in wolkenkrabbers. Hier en daar staan gebouwen in lichterlaaie.

ABC

Op 6 oktober 2009 is iedereen op de hele planeet simultaan in een coma gegaan. Deze blackout zou 2 minuten en 17 seconden duren. Daarbij zijn wereldwijd 20 miljoen mensen om het leven gekomen. Mensen die achter het stuur zaten. Mensen die in een vliegtuig zaten, op een trap stonden, in het water waren. Mensen die in de keuken stonden en de val tegen de keukentafel niet overleefden.
Tijdens deze blackout zag iedereen een beeld van de toekomst. Een specifiek moment, 6 maanden later. Deze flashforwards lijken een zekere consistentie te hebben. Als jij jezelf zag, samen met een vriend de Mount Everest aan het beklimmen, dan heeft die vriend hetzelfde gezien. De kijk in de toekomst schudt eenieders wereld door elkaar. Ongeloof, angst, radeloosheid, maar ook vreugde en hoop. “Wat heb jij gezien?” is de vraag die mensen over de hele wereld elkaar stellen. Sommige mensen zagen helemaal niets. Van hen wordt vermoed dat ze tegen dan overleden zijn.

In zijn flashforward zag Benford zichzelf in zijn kantoor. Hij stond – of is het “zal staan”? – voor een groot bord, waarop verschillende aanwijzingen gepind waren. Foto’s, documenten, voorwerpen. Niets dat momenteel steek houdt. Benford weet dat hij de flashforward zaak aan het onderzoeken was. Hij begint zijn case met het reconstrueren van dat bord. Ook al heeft hij geen idee wat de puzzelstukken willen zeggen, laat staan hoe ze in elkaar passen.

Everyone in the world will get a flash of their own future.

FlashForward is gebaseerd op het gelijknamige science fiction novel van Robert Sawyer. Deze reeks sleurt je door een waanzinnig verhaal over lot versus vrije wil en snijdt een filosofische taart aan, waar je lang op zal kauwen. Terwijl je zit te trillen van spanning, valt Benfords puzzel langzaam in elkaar en wordt een gigantisch mysterie ontrafeld.

ABC

Één minuut voor het einde van een aflevering, krijg je doorgaans een knoert van een cliffhanger naar je kop geslingerd. Toch doen deze en enkele andere klassieke truukjes om de spanning er in te houden weinig afbreuk aan de serie. Het verhaal is sterk en je vragen zullen beantwoord worden.

Vele Amerikaanse kijkers konden deze serie niet pruimen en ze werd gecanceld. Jammer, want de schrijvers hadden nog een tweede seizoen in hun pen. Je zal dus met een open einde blijven zitten. Erg is dat niet, want het geeft een zekere charme aan het verhaal, dat nu zal verder draaien in je hoofd.