Review Fringe seizoen 5

Aan alles komt een einde. Soms komt dat einde vrij abrupt. Bijvoorbeeld als een serie al na een eerste seizoen meteen wordt geklasseerd. Andere keren breekt een reeks nooit echt door. Het zuigt als een pasgeboren baby aan de tepel van de moeder, terwijl het steeds de pinkt vasthoudt van de papa. Zo reeks is/was Fringe.

Cast: John NobleJoshua JacksonAnna Torv
Muziek: Chris Tilton

Zelf was ik van de eerste aflevering verknocht aan deze eigentijdse versie van The X files. Seizoen een en twee kon ik zeker smaken. Bij seizoen drie waren de scenaristen de pedalen kwijt. Zelf verloor ik het overzicht tijdens het vierde seizoen waarin de hoofdpersonages doorheen de tijd bleven reizen. Het vijfde en meteen ook laatste seizoen is nu uit op dvd. Een seizoen dat er is gekomen uit goodwill. Zo kon deze Fringe afgerond worden met 100 afleveringen op de teller. De vraag is alleen, is het dat ook waard?

Het is even wennen en zoeken bij de eerste aflvering van seizoen vijf, want voor we zitten meteen in het jaar 2036. De Observers zijn meedogenloze overheersers geworden. Ze leggen de vrije wil en de vrijheid van meningsuiting aan banden. Langzaamaan vergiftigen ze de atmosfeer van de aarde zodat alleen hun eigen soort kan overleven. Toch is niet alle hoop verloren. We hebben immers nog Peter, Walter, Astrid, Olivia en dochterlief Etta. Dankzij een leven in amber zijn ze na al die jaren nog geen haar veranderd. De redding van de wereld ligt in hun handen. Maar dan moet Walter zich nog het plan herinneren waarmee ze de Observers kunnen verslaan.

De Fringe Division moet de aanwijzingen volgen, de code ontcijferen en zich voorbereiden op de strijd om de mensheid te redden. Ze krijgen hiervoor 13 afleveringen vol vechtpartijen en verrassingen. Het is bij momenten explosief en emotioneel laatste seizoen! Die emotie haalt in een aantal afleveringen de vaart eruit. Dan is het even doorbijten. Als je dat doet dan krijg je nog enkele waardige laatste Fringe-momenten.  Zo is het smullen van de folterpraktijken door de Observers. Niet dat ik daar op kick, maar het haalt het beste van de acteurs naar boven.

Met het einde van deze reeks hoop ik van harte dat er voor John Noble in deze herfstperiode van zijn carrière nog enkele mooie film- en televisierollen is weggelegd. En dat gun ik de andere castleden ook, want dit Fringe team is me doorheen de jaren aan het lijf blijven plakken.

• A Farewell to Fringe – Terugblik door bedenker J.J. Abrams, Executive Producer J.H.Wyman en Cast,
  • Fringe Season 5 2012 Comic-Con Panel
  • Digital Script van laatste aflevering