Review Girls: seizoen 2

HBO

HBO

Een serie over vrouwen in een belangrijke fase van hun leven. Daar gaat de serie Girls over. Het is ook nog eens een fase die zich afspeelt in New York City. Het klinkt natuurlijk bekend in de oren. Maar Girls is geen rip off van Sex and the City. Er wordt door de meiden van Girls ook veel gepraat over werk, relaties, vrienden, ouders en de meest gekke onderwerpen uit het dagelijkse leven. Het verschil tussen deze girls en die uit de City zit em in de seks. De girls praten niet alleen over seks. Ze doen het ook. Open en bloot, in bed, bad of op de meeste ondenkbare plaatsen als de nood hoog is, net zoals het elke goeie HBO-serie beaamt. Girls staat in seizoen twee opnieuw voor rauwe humor, zonder gêne en recht voor de raap.

I’m socializing. I’m sorry if that’s not working for you, my social butterflyness.

HBO

Bedenkster en hoofdrolspeelster Lena Dunham neemt ons opnieuw mee in de wacky leefwereld van Hannah. Ze droom nog steeds van een leven als schrijfster. Maar die droom realiseren is moeilijk. Zeker omdat haar privéleven een en al chaos is. In het eerste seizoen mocht ze uiteindelijk de vreemde Adam (Adam Driver) haar boyfriend noemen. Maar in dit tweede seizoen zijn de twee alweer gescheiden van tafel en bed. Het contact hebben ze niet helemaal verbroken. Door haar schuld belandde Adam onder een vrachtwagen en heeft hij regelmatig verzorging nodig. Dat contact is voor beiden een rem op het vinden van iemand anders. Jongens komen en meisjes gaan.

Een van die meisjes die gaat, is vriendin nummer een: Marnie (Allison Williams). Figuurlijk dan hé. Zij deelt niet langer een appartement met Hannah. Marnie wordt ingeruild voor Elijah, de homoseksuele ex-vriend van Hannah. De twee zijn nu de beste maatjes. Ze feesten, eten, zingen, dansen, drinken, filosoferen en snuiven samen cocaïne. Hun leven is dus een groot feest. Maar blijft dat duren…

Een stabiele relatie lijkt voor Marnie onmogelijk. Zeker omdat ze volledig in de knoop ligt met haarzelf. Dat begon door het einde van haar relatie met de knappe Charlie (Christopher Abbott). Hij ging al snel verder met zijn leven, maar Marnie verliest haar job, haar appartement, haar vriendinnen, haar zelfvertrouwen en haar meaning of life. Het is zo erg met haar gesteld dat ze troost zoekt bij de meest egocentrische kerel uit the (f)art scene. Een pijnlijke poging als de nieuwe voice van America is haar ook niet vreemd.

Sometimes being really good all the time feels really bad. But I’m on a journey. It’s my journey and I’m okay.

HBO

Vriendin nummer twee is Shoshanna (Zosia Mamet). Sinds haar bloem werd geplukt is het meisje nog maar weinig veranderd. Ze ratelt en ratelt. En ze ratelt en ratelt als een sneltrein zonder dat ze echt nadenkt over wat ze allemaal zegt of doet. Zo werkt ze zichzelf in enkele gênante situaties. Het woord butt plug zegt genoeg. Tijdens dat alles houdt haar lief Ray zijn hoofd nog redelijk koel. Of is dat allemaal maar schijn?

Schijn dat is het huwelijk tussen vriendin nummer drie free bird Jessa (Jemima Kirke) en haar Thomas-John (Chris O’Dowd). Dat blijkt wanneer de twee dineren met de ouders van Thomas. Het koppel leeft niet lang en gelukkig doorheen dit seizoen. Jessa zoekt steun en raad bij haar ouders, maar veel meer dan een grappige plaspauze door Hannah zelve komt ze niet.

De onverbloemde gevatheid en pittige humor van de serie blijven doorheen seizoen twee constant. En jawel, het geheel werkt bijzonder verslafend en doet mij smaken naar meer, meer, meer.

• Guys on Girls
  • Inside the Episodes