Review: Glee seizoen 4

20th Century Fox

20th Century Fox

Rating: ★☆☆☆☆

Slecht nieuws voor Glee-fans aller landen. Het gerucht deed al enige tijd de ronde, maar vorige week bevestigde producer en medebedenker Ryan Murphy het nog maar eens: na het zesde seizoen stopt Glee ermee. Eerlijk? Het is nieuws waar je moeilijk rouwig om kan zijn. Het einde van de muzikale reeks komt geen seconde te vroeg, en eigenlijk zelfs 3 seizoenen te laat.

20th Century Fox

Het is alweer 4 jaar geleden dat Glee zijn succesvolle tv-debuut maakte op de Amerikaanse zender Fox. De komische reeks speelt zich af op de fictieve William McKinley High School in Lima, Ohio en vertelt het verhaal van de New Directions, de plaatselijke ‘glee club’.

Onder leiding van hun leraar Spaans en muzikale mentor Will Schuester (Matthew Morrison) willen ze de nationale competitie voor schoolkoren winnen en ondertussen ook de middelbare school zonder kleerscheuren overleven. Geen makkie, want de New Directions zijn een bende losers waarin zowat elk stereotype vertegenwoordigd is: de overambitieuze seut (Lea Michele), de modebewuste homo (Chris Colfer), de nerdy rolstoelpatiënt (Kevin McHale), de verlegen Aziaat (Jenna Ushkowitz) en de voluptueuze diva (Amber Riley). Ze krijgen versterking van coole medestudenten als de populaire quarterback Finn (de inmiddels overleden Cory Monteith) en de bitchy hoofdcheerleader Quinn (Dianna Agron).

Met dergelijke personages krijg je al gauw een clichématige tienerserie, maar in zijn eerste twee seizoenen trapte Glee maar zelden in die val. De makers staken maar al te graag de draak met het genre, en dat leverde vaak verfrissende tv op. Ook de soundtrack, een combinatie van gouden oudjes en hedendaagse kleppers, was om van te smullen. Van dat alles bleef helaas nog maar weinig over in seizoen 3. Neem de satire weg, en je krijgt een doodgewone tienersoap. Ook de muziekselectie leek steeds minder geïnspireerd.

Glee had met seizoen 4 dus iets goed te maken. Geen evidente opdracht, want de reeks kreeg meteen al met een eerste struikelblok te maken: aan het einde van seizoen 3 waren een aantal van de belangrijkste personages afgestudeerd aan de middelbare school. De makers van Glee stonden dus voor de keuze: de oorspronkelijke New Directions volgen naar hun nieuwe bestemmingen, of verder gaan op McKinley High School met een verse lading glee club-leden. Uiteindelijk maakten ze zowat de slechtst mogelijke keuze door het allebei te doen.

20th Century Fox

In seizoen 4 maken we dus kennis met een heleboel nieuwe personages op McKinley High. Op zich geen probleem, ware het niet dat deze personages slechts flauwe kopieën zijn van de eerste generatie koorleden. Hun verhaallijnen zijn niet langer geestig, maar ronduit onnozel. Wat dacht je van het domme blondje (Heather Morris) dat haar liefde wil verklaren aan haar kat omdat ze denkt dat een asteroïde de stad Lima zal vernietigen? Andere verhaallijnen komen dan weer regelrecht uit de eerste seizoenen van Glee. Driehoeksrelaties, rivaliserende glee clubs… Been there, done that, en het werd allemaal zoveel beter gedaan de eerste keer.

Gelukkig verplaatst de actie zich af en toe naar New York, waar een aantal van de oorspronkelijke koorleden zich gevestigd hebben. Rachel (Michele) studeert er aan de fictieve NYADA-kunstschool en droomt nog steeds van een Broadwaycarrière. Kurt (Colfer) werd niet toegelaten tot NYADA, maar krijgt een stageplaats bij Vogue.com. Ook Santana (Naya Rivera) komt na enige omzwervingen in New York terecht. Maar al zijn Rachel en co eindeloos boeiender dan de fletse personages aan McKinley High, ook hun belevenissen zijn beschamend slecht geschreven. Niet dat er veel ruimte voor verdere uitwerking is, aangezien je als kijker elke 5 minuten opnieuw naar Lima, Ohio geflitst wordt.

Is de muziek dan de redder in nood voor dit seizoen? Dat ook al niet. Kozen de makers ooit nog voor sterke nummers die bovendien ook binnen de verhaallijnen van de personages pasten, dan gaan ze nu vaak gewoon voor de populairste hits van het moment (denk Call Me Maybe en Gangnam Style).

20th Century Fox

Zo is Glee een reeks geworden waarbij je je elke aflevering opnieuw afvraagt waarom je eigenlijk nog aan het kijken bent. Nooit een goed teken, denk ik zo. Waarom dan toch nog 1 ster voor dit vierde seizoen? Die is er enkel en alleen voor de ravissante Lea Michele, die zelfs het Belgisch Staatsblad zou kunnen zingen zonder te vervelen. De girl you love to hate uit het eerste seizoen heeft ondertussen helaas plaatsgemaakt voor een run-of-the-mill personage, maar elke glimp van de oude Rachel is een verademing in een verder ronduit saaie tv-serie. Voor wie net als ik heimwee heeft naar de goede oude Glee-tijden, is hier nog eens een van Rachels beste momenten uit seizoen 1. Enjoy!

• Blaine’s Time Capsule
  • Building New York
  • Glee music jukebox