Review: Hotel Transylvania

Sony

Sony

Rating: ★☆☆☆☆

Een animatiefilm valt of staat met de stemmen. Daar is iedereen het wel over eens. Verder heb je nog een goed verhaal nodig. En een beetje originaliteit kan ook zeker geen kwaad. Laten dat nu net de drie elementen zijn waar Hotel Transylvania op alle vlakken faalt. Na vijf minuten had ik mijn hotelkamer van deze Transylvania al verlaten voor andere leukere dingen. En dat was schrijven aan een andere review. Helaas ook een review van een animatiefilm die amper het bekijken waard is. Maar daar lees je in een ander bericht meer over.

Yeah it’s a mess back there.

Sony

Tussen het schrijven door heb ik onthouden dat het hotel uit de titel sinds 1898 vrij is van elk stukje menselijk DNA. Het is een veilige thuishaven voor elk monster dat bestaat en ooit bestaan heeft. Vooral de monsters uit de stal van Universal zijn van harte welkom. Zo passeren de weerwolf, de mummie, Frankenstein met bruid, de onzichtbare man en enkele andere legendes de revue. Terwijl ze in de films van Universal ons schrik moeten aanjagen worden ze hier geserveerd als een stel idioten die graag plezier maken.

Niets mis met monsters die plezier maken. Maar aan dit soort van plezier heb ik geen boodschap. Kijkers vanaf zes jaar ook niet. Het verhaaltje is vrij klassiek en zoooo voorspelbaar. Graaf Dracula heeft het hotel geopend als veilig nest voor zijn dochter Mavis. Zij viert haar 118e verjaardag en iedereen is welkom. Behalve Jonathan, een mens in hart en nieren. En hij is natúúrlijk de jongen waar Mavis graag haar tanden in wil zetten. Allemaal liefdevol natuurlijk. En uiteraard tegen de wil van de papa.

Your voice is REALLY annoying!

Sony

Tussen de ontmoeting en de first kiss zie je scènes waarin Dracula de mens verborgen houdt voor zijn gasten en dochter. Zo van die situaties waarin hij de jongen schrik wil aanjagen en zo uit zijn hotel wil krijgen. En er is uiteindelijk het feestje waar iedereen zijn beste beentje op de dansvloer toont.

Wat mij meer dan ooit stoorde was de enorm slechte casting qua stemmen: Adam Sandler, Selena Gomez, Kevin James, David Spade, …. Urgh. Het is duidelijk dat Sony voor deze animatie vooral de acteurs heeft gekozen die het al onder contract had, in plaats van echt stemmentalent te selecteren. Daarom dat de animatiefilm Hotel Transylvania mij op geen enkel moment heeft aangesproken, laat staan dat het me heeft kunnen boeien.

Extra’s op dvd:

• Goodnight Mr. Foot – Minifilm van Genndy Tartkovsky
• “Problem (Monster Remix)” door Becky G, besturing Will.i.am