Review: Jack The Giant Slayer

Jack The Giant Slayer

Warner Bros.

Recent heb ik nog geschreven dat het vrij not done is dat je een film met een paar maanden of een heel jaar uitstelt. Maar bij heel wat films die nu verschijnen in jouw (thuis)bioscoop is dat toch het geval geweest. De ware reden van dat alles zullen we nooit echt weten, behalve dan dat het altijd wel om veel geld gaat.

There’s something behind me, isn’t there?

Veel geld heeft Warner ook gestopt in Jack the Giant Slayer (ofte Jaak en de bonenstaak). Da’s het sprookje over de jongen met de magische bonen. Aan sprookjes hebben we tegenwoordig en in de toekomst geen gebrek. Wie net Oz the Great and Powerful heeft bekeken op dvd of blu-ray kan daar dus nu een vervolg aan breien met Jack The Giant Slayer.

Regie: Bryan Singer
Cast: Nicholas HoultEwan McGregorStanley Tucci, Eleanor Tomlinson, Eddie Marsan
Muziek: John Ottman

Jack is de gewone boerenzoon die sinds kindaf gek is van het verhaal over magische bonen. Als ze nat worden schieten ze reuzewortels. Ze vormen zo een brug tussen de aarde en Guanta, een wereld hoog in de wolken. Dat is de thuis van reuzen. Ooit kwam het tot een oorlog tussen mens en reus. Tot koning Erik een kroon liet maken uit het hart van een reus en een snuifje magie. Die kroon en de bonen nam hij mee in zijn graf. Zo werd de vrede bewaard. Maar niet meer voor lang.

Zo staat de poort tussen de aarde en Guanta terug open. De reuzen willen wraak. Een verrader onder de mensen wil hen maar al te graag daarbij helpen want die wil de kroon en zo de macht grijpen. Onze Jack wil vooral de mooie prinses Isabelle redden uit de kookpot van de reuzen. Hij zal zich mogen reppen want het hele koninkrijk is immers ook in ‘groot’ (heb je em?) gevaar.

Here comes the thunder.

Warner Bros

Warner Bros

Geen hypermoderne wapens en gadgets deze keer zoals in Hansel and Gretel. Wel een rechtlijninige vertelling van het bekende verhaal. Met daarin alle bekende en vertrouwde elementen. Jack is de sukkel die bestolen en belogen wordt. Hij laat zijn oog vallen op het mooiste meisje in de tent, toevallig de prinses. En alsof de jongen nog niet genoeg problemen heeft wordt zijn thuis de lucht ingekatapulteerd door een reuzebonestaak. Aanvaard gewoon al die dingen en dan kan je best genieten van wat je ziet.

Hoe het allemaal evolueert en zal aflopen zie je van mijlenver – met of zonder 3D-bril – maar ergens stoorde mij dat helemaal niet. Gewoon omdat je het de jonge Nicholas Hoult gunt. Bekijk zeker ook zijn vertolking eens in die zalige aparte zombieflick Warm Bodies. Dat Singer deze film heeft gemaakt blijft een verrassing. Dit lijkt immers iets wat elk ander help for hire gemaakt kan hebben. Zeker als je weet dat Singer momenteel zowat zijn hele cast terugbrengt uit ‘zijn’ X-Men-films in combinatie met de beste acteurs van X-Men: First Class. Daarvan weet je nu al dat die film zeker geen walk in the park wordt zoals het avontuur van Jack.