Review: Killer Joe

Belga Films

Belga Films

U houdt van fijnzinnigheid, gezonde en voedzame maaltijden, proper geschrobde natuurstenen vloeren, fengshui ingerichte woonruimtes en… euh… op Braziliaanse wijze getrimde lady parts? Dan blijft u best ver weg van Killer Joe, een film zo gefrituurd in ranzigheid en marginaliteit dat u na het zien ervan meteen onder de douche wilt springen. Maar wie er zich toch aan waagt, krijgt wel een filmervaring om niet snel te vergeten. Al zal u nooit meer met smaak van een kippenboutje smullen.

You ever hear of Joe Cooper? He’s a cop. A detective actually. He’s got a little business on the side.

En hopla, de film is nog niet goed en wel begonnen of we krijgen al de ongeschoren flamoes van Gina Gershon in ons gezicht gedrukt. Het is alsof regisseur William Friedkin duidelijk wil zeggen dat Killer Joe zich écht wel in de onderbuik van Amerika afspeelt. Chris Smith (Emile Hirsch), een lowlife eerste klas, zit met zware schulden. Om die te kunnen aflossen besluit hij om, samen met zijn pa (een bij vlagen hilarische Thomas Haden Church), zijn moeder te vermoorden en zo de levensverzekering op te strijken. Ze huren Killer Joe (Matthew McConaughey) in, een politieman die na zijn uren bijklust als huurmoordenaar. Maar omdat Chris en zijn pa hem niet vooraf kunnen betalen, neemt Joe het jongere zusje (Juno Temple) van Chris als onderpand.

Belga Films

Wat volgt is allesbehalve standaard Hollywoodspul. De film is bevolkt met achterlijke rednecks en Friedkin heeft er een duivels plezier in om ze hun eigen ondergang in elkaar te laten timmeren. Killer Joe is zo zwart als de nacht en cynisch tot en met. En tegelijkertijd zijn de stoten van de familie Smith bij momenten echt ha-ha-funny. Het is vooral “vertederend” om te zien hoe een oude knar als Friedkin – hij is er ondertussen 77 – nog altijd een film met een stevig stel cojones kan maken. Regisseurs op leeftijd die nog durven buiten de lijntjes kleuren, ze zijn zo dun gezaaid.

You insult me again, and I’ll cut your face off and wear it over my own.

Maar het grootste plezier in Killer Joe is Matthew McConaughey aan het werk zien. De man die een carrière opbouwde door vooral met met zijn sixpack te acteren, bewijst hier mét verve tot veel meer in staat te zijn. Zijn Joe zuigt vanaf zijn eerste seconde screentime alle aandacht naar zich toe. Dit is een vertolking met zó veel nuance (zie die man bewegen). McConaughey krijgt gelukkig stevig weerwerk van de rest van de cast. Vooral Emile Hirsh en Gina Gershon – waarom krijgen we haar niet veel vaker te zien? – springen er uit. En ook Juno Temple verrast. Haar Dottie, op het eerste zicht een simpel meisje, is een verrassend complex personage. Temple haalt er alles uit en heeft een aantal straffe scènes met McConaughey (hun eerste etentje is een giller!).

Now suck this!

Juno Temple

Belga Films

Door de film zo stevig te midden van een trailerpark te plaatsen, blijf je als kijker wel op enige afstand van wat er op het scherm gebeurt. Er loopt werkelijk niemand rond in Killer Joe waar je ook maar een greintje sympathie voor voelt. Je ondergaat de gebeurtenissen maar leeft niet mee (tenzij u uiteraard een zwak hebt voor trailertrash). Halfweg begint de film ook een klein beetje ter plaatste te trappelen alsof hij niet goed weet welke richting hij uit wilt. Maar eens de finale zich op gang trekt, trekt Friedkin alle registers open. En wat je dan te zien krijgt, hou je niet voor mogelijk. Een beetje ziekelijk en een tikkeltje gestoord? Wellicht wel, maar het is ook – excusez le mot – een plezier om te zien hoe ver Friedkin over de grens wilt gaan.

Killer Joe is voer voor al wie eens wat anders wil dan de voorverpakte Hollywoodproducten. Ja, de film is verdorven en rauw, doordrongen van bloed en alle andere lichaamsvochten, hij stinkt als de pest en speelt zich af in wereld waar u, hopelijk, niks mee te maken hebt. En toch is de kans groot dat wanneer u achteraf het vuil van het lijf staat te krabben, u dat staat te doen met een idiote grijns op het gezicht.