Review: Lincoln

20th Century Fox

20th Century Fox

20th Century Fox

Lincoln opende veelbelovend met een beklemmende scene waarin soldaten van alle kleuren elkaar bevechten in een enorme modderpoel die tot hun middel reikt. Wie geluk heeft kan zich recht houden, wie geen geluk heeft struikelt en krijgt een vijandelijke voet op zijn gezicht tot hij verdrinkt in de walgelijke modderstroom. In de volgende scène heeft de president himself een onderonsje met twee zwarte soldaten. Een mooi symbool van patriottisme en rassengelijkheid. Daarna laat regisseur Steven Spielberg het een beetje afweten en wordt er vooral veel gepraat, gepraat en gepraat.

Op zich niet verwonderlijk. Lincoln beschrijft de laatste weken van de Burgeroorlog en draait vooral om het doorvoeren van het beruchte dertiende amendement, dat slavernij afschaft. En over amendementen wordt nu eenmaal niet beslist aan de hand van heroïsche zwaardgevechten. Het is een kwestie van stemmen ronselen en een beetje omkopen hier en een beetje pushen daar. En veel praten. Zoals Abe zelf zei:

I could write shorter sermons but when I get started I’m too lazy to stop.

20th Century Fox

Een tikje meer actie had kunnen voorkomen dat onze gedachten af en toe afdwaalden. De verhitte debatten waren dus een welgekomen afwisseling. De Democraten (hopelijk hebt u ondertussen de ideologische verschuiving tussen Democraten en Republikeinen na de Burgeroorlog begrepen) steken vurige betogen af tegen het dertiende amendement. Eentje oppert dat de volgende stap weleens vrouwenstemrecht zou kunnen zijn, waarop de hele zaal ontploft van verontwaardiging. Lincoln is dus af en toe best wel grappig.

Spielberg zei in interviews (waarvan er eentje te lezen is op Supercalifragilistic) dat hij zich wou focussen op Abraham Lincoln de politicus en familieman. Van Lincolns diplomatieke talent hebben we voldoende gezien, maar zijn familieleven bleef toch een tikje onderbelicht. We weten dat zijn vrouw Mary (Sally Field) niet de meest stabiele dame was, dat zijn oudste zoon Robbie (Joseph Gordon-Levitt) wou meevechten in het leger maar niet mocht van pappie en dat het jongste zoontje een voorliefde had voor glazen plaatjes met afbeeldingen van zwarten. Verder worden deze personages niet erg uitgewerkt. Het wordt ook niet echt duidelijk wat voor een echtgenoot en vader Lincoln nu precies was. Nochtans had Spielberg 150 minuten de tijd om zijn verhaal uit de doeken te doen.

Do you think we choose the times into which we are born? Or do we fit the times we are born into?

20th Century Fox

Spielberg bleef zoals beloofd ver weg van de All American Sweetheart Lincoln, de held die Amerika redde van haar grootste zonde door slavernij af te schaffen. Anderzijds bleef Spielberg redelijk vaag over de ambiguïteit van Lincolns standpunt. Hij was geen fervente abolitionist zoals Thaddeus Stevens (Tommy Lee Jones), wat in de film wel duidelijk wordt. Maar Spielberg krijgt het ook niet over zijn hart om te tonen dat Lincoln in de eerste plaats hield van zijn land. Zoals Abraham Lincoln zelf schreef in een brief: “If I could save the Union without freeing any slave I would do it, and if I could save it by freeing all the slaves I would do it; and if I could save it by freeing some and leaving others alone I would also do that. What I do about slavery, and the colored race, I do because I believe it helps to save the Union.”

Het is dapper van Spielberg om het belangrijkste maar minst verfilmbare moment uit de geschiedenis van de slavernij in een langspeler te gieten. Lincoln is een onderhoudend stukje historische documentaire met mooie vertolkingen van getalenteerde acteurs, maar of het grote publiek er laaiend enthousiast van wordt valt te betwijfelen.

Extra’s: Exclusieve kijk achter de schermen: De reis naar Lincoln – Reproductie van het verleden