Review: Lockout

Lockout

EOne

Rating: ★☆☆☆☆

Er zijn zo van die films die nauwelijkse in de bioscoop zijn vertoond. Dat is in de meeste gevallen met een goeie reden. En die reden kende ik snel bij het zien van Lockout, uit op dvd en blu-ray. De culturele meerwaarde is nihil. Het verhaal een herkauwing van alles wat je al eerder hebt gezien. En de vertolking horen thuis ergens op een onbekende zender die je pas na nummer 512 passeert. En dan best nog eens uitgezonden na middernacht. Is die dan zo slecht?

EOne

Regisseur: James Mather, Stephen St. Leger
Cast: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare, Joseph Gilgun
Muziek: Alexandre Azaria

Politieagent Snow (Guy Pearce) wordt ten onrechte aangezien voor een spion die informatie heeft verspreid over de Verenigde Staten. Net wanneer hij zijn gevangenisstraf op een ruimtestation moet uitzitten, breekt daar een opstand uit. Bovendien zit de dochter van de Amerikaanse president, gespeeld door Maggie Grace,  vast op dat ruimtestation. 500 gevaarlijke criminelen worden wakker uit hun kunstmatige slaap. Sommigen vertonen wat neveneffecten. Anderen willen de zachte hand van een vrouw nog eens voelen. Als Snow de presidentsdochter redt, dan krijgt hij zijn vrijheid terug.

Don’t get me wrong. It’s a dream vacation. I mean, I load up. I go into space. I get inside the maximum-security nuthouse. Save the President’s daughter, if she’s not dead already. Get past all the psychos who’ve just woken up. I’m thrilled that you would think of me.

Zelfs een acteur als Guy Pearce moet bij het lezen van het scenario toch een momenten gehad hebben van: this is s**t, maar als ze mij willen betalen, why not. Dat kan niet anders. Gelukkig neemt Pearce het ook allemaal niet zo nauw. Zijn Snow is lekker cynisch, humoristisch en vaak sarcastisch. Bij het begin van de film krijgt Snow na elke gevatte opmerking een slag in het gezicht, zonder dat het hem deert. Ook Joseph Gilgun speelt een gestoord individu, maar dan eentje van een nog hoger en geweldadiger niveau. Zoals gezegd voor het verhaal moet je het zeker niet doen. Voor de effecten ook niet. De beginachtervolging lijkt bijzonder veel op een slecht gemaakte computergame. En eigenlijk waren James Mather en Stephen St. Leger dan al mijn aandacht en medeleven kwijt.