Recensie: Martha Marcy May Marlene

martha marcy may marlene

Fox

Een dik jaar geleden brak Martha Marcy May Marlene potten in het Amerikaans indie-circuit. De film heeft een knap traject langs kleinere, alternatieve festivals afgelegd (denk Sundance, etc.). Een tijd geleden zijn films als Winter’s Bone en Frozen River ook bekend geworden langs die weg. Ondertussen is Martha Marcy hier verkrijgbaar op dvd.

Regie: Sean Durkin
Cast: Elisabeth Olsen, John Hawkes, Sarah Paulson, Christopher Abbott
Muziek: Daniel Bensi, Saunder Jurriaans

martha marcy may marlene poster

Fox Searchlight Pictures

Martha Marcy May Marlene gaat over een jonge vrouw (gespeeld door Elizabeth Olsen, jawel, de zus van de Olsen twins) die doorheen de film de namen aanneemt waarop de titel slaat. In het begin van het verhaal ontsnapt ze uit een sekte – zo eentje waar één creep een dozijn vrouwen heeft en evenveel kinderen – en duikt ze onder bij haar zus. Na jaren hersenspoeling kan Martha/Marcy May/Marlene zich moeilijk aanpassen. Hoe moet ze normaal doen in de huidige maatschappij? Hoe vindt ze haar eigen identiteit terug?

Het fijne aan kleine ‘independent’ producties is dat ze vaak een andere kant van Amerika tonen. Sektes en de gevaren van religieus fundamentalisme, en dat vooral in de meer afgelegen plaatsen van de States, zijn onderwerpen die je als filmmaker in de VSA maar moet durven aansnijden. Het zijn thema’s die in mainstream-blockbusters vaak (al dan niet opzettelijk) onderbelicht blijven. Daardoor alleen al heeft Martha Marcy May Marlene een waarde. De film vormt een mooie tegenstem in een voor de rest eerder bombastisch Amerikaans filmaanbod.

Een klein verhaal vraagt een minimale, ingetogen stijl, en dat is hier dan ook het geval. Het aantal ‘artistieke’ shots van acteurs die in stilte in de verte staren ligt misschien nét iets te hoog. Toch creëert regisseur Sean Durkin (een debutant, nota bene) opmerkelijk veel sfeer. Door middel van flash-backs schetst hij een duister en ambigu beeld van het leven in de sekte. In contrast staan dan de scènes in het heden, waar het hoofdpersonage verloren loopt in de ‘normale’ maatschappij. De film kabbelt voort op een traag, maar aangenaam tempo, wat jou des te meer de tijd en ruimte geeft om jou onder te dompelen in de twee werelden.

Martha Marcy May Marlene

Fox Searchlight Pictures

De werelden van de personages zijn echter niet diep genoeg uitgewerkt. Op hoofdactrice Elizabeth Olsen is niets aan te merken: ze draagt de hele film op sierlijke, mysterieuze en indringende wijze. Haar aan het werk zien is getuige zijn van een kleine openbaring. De andere acteurs moeten het doen met het materiaal dat ze krijgen en dat is simpelweg te weinig. Geen van de nevenpersonages heeft een diep genoeg innerlijk leven en het duurt niet lang of je krijgt het gevoel dat Olsen ‘solo’ aan het spelen is. Vooral de vervreemde zus en haar man zijn erg fletse personages en de ruziescènes tussen hen en Olsen worden daardoor snel clichématig. Op de sekteleider na (gespeeld door een overtuigende John Hawkes) is er geen enkel sektelid met een interessant karakter. De sekte ‘leeft’ niet. Er is nauwelijks een blik op het ‘hoe’ of ‘waarom’ van het hele gebeuren. De andere vrouwen zijn passief en hebben over het algemeen weinig te vertellen.

Martha Marcy May Marlene snijdt dus de juiste onderwerpen aan, maar slaagt er niet in om ze voldoende uit te diepen. Alles blijft, op het hoofdpersonage na, aan de oppervlakte steken, en dat is jammer. De film beklijft nauwelijks en blijft dus niet bij.
Toch betekent dat niet dat dit een afrader is. Dit is het werk van jonge beginners: enerzijds is het normaal dat de film de rijpheid mist die van dit verhaal echt iets diep en ingrijpend zou gemaakt hebben. Anderzijds zitten er genoeg geslaagde elementen in die de film genietbaar maken. Dat wijst op het onmiskenbare potentieel van actrice Elizabeth Olsen en regisseur Sean Durkin. Het wordt uitkijken naar het verdere verloop van hun carrières, waarvan deze Martha Marcy May Marlene alvast een verdienstelijk begin is.

Extra:

• Mary last seen