Review: Offline

Een vrij onopgemerkt en soms ronduit lauw onthaal, een verschrikkelijke titel, een plot van slaapverwekkend niveau en een openingsscène die Vlaanderen op z’n lelijkst toont. Eigenlijk kon het verloop van Offline alleen maar meevallen.

Rudy Vandekerkchove (Wim Willaert) heeft “een lange congé” gekregen en wil na zeven jaar afwezigheid opnieuw in de gratie komen van zijn familie. Zijn ex-vrouw Carine (Patricia Goemaere) klampt zich vast aan een contactverbod maar hun dochter Vicky (Anemone Valcke) heeft haar twijfels. Zonder het zelf te beseffen komt ze terug in contact met haar vader… via een erotische website.

Wat Rudy bedoelt met congé wordt vrijwel meteen duidelijk. Het waarom daarentegen, dat blijft gedurende de hele film een vraagteken. Dat het mysterie slechts met mondjesmaat wordt ontrafeld en voor een groot deel onopgelost blijft is een van de grote sterktes van Offline. Regisseur Peter Monsaert geeft net genoeg en net te weinig details over het verleden om de kijker geboeid te houden. Hij besteedt bovendien voldoende tijd aan de psychologische uitdieping van zijn personages. Niet enkel Rudy maar ook de anderen hebben een donkergrijs tot zwart kantje, waardoor het bijzonder moeilijk wordt om als buitenstaander te oordelen. Een moreel verdict is irrelevant in Offline, enkel de fundamentele en onbegrijpelijke liefde tussen een ouder en zijn/haar kind is van belang. En dat klinkt meliger dan het is.

Maar het gaat wel degelijk over een Vlaamse film dus er mag al eens gelachen worden. Naast een snuifje onschuldige humor sluipt er ook heel wat bittere ironie in de film. Het beste voorbeeld is het reclamepaneel op de camionette waarmee Rudy voor zeven euro per uur moet rondrijden; een uitdagende job die hem bezorgd werd door een interimkantoor. Op dat paneel staat een breed lachend, Arisch en gelukkig ogend gezinnetje op palmboomvakantie. Monsaert verprutst de illusie van een klad achteloze humor helaas door in te zoomen op het paneel terwijl Rudy een dieptepunt beleeft in zijn familiale leven. Subtiliteit is vaker grappig dan expliciete humor, Peter.

Tegen alle verwachtingen in kent Offline geen happy end. De conflicten en misverstanden worden gelaten voor wat ze zijn, er komt geen algehele opklaring en verzoening. En dat is geloofwaardig. Monsaert gelooft niet in sprookjes. Offline is een harde film en blijft een harde film tot het bittere einde. Offline is een kaakslag die heel wat vragen oproept en nog lang blijft nazinderen. Een Belgisch product om trots op te zijn.

De dvd bevat naast de film ook nog een resem trailers en een making of.