Review: Robot & Frank

Paradiso

Paradiso

Kinderen hebben de hond Sparky in Frankenweenie. Dertigers hebben de vuilbekkende teddybeer Ted in de gelijknamige film. En ouderen van een zekere leeftijd hebben een robot. Want Robot is de mechanische vriend die zorgt voor de band tussen de oudjes Frank Langella en Susan Sarandon in Frank & Robot.

Paradiso

Regie: Jake Schreier
Cast: Frank Langella, Susan Sarandon, Liv Tyler, James Marsden
Muziek: Francis and the Lights

Het verhaal verloopt volgens het gekende recept. De oude knorpot Frank verzet zich aanvankelijk tegen de komst van Robot. Het is een cadeau van Franks zoon die zijn bezoekjes aan zijn vader een verplicht nummer vindt. Maar net als in de tv-reeks Real Humans bewijst de hedendaagse C-3PO zijn nut. Dat gaat van het huishouden doen tot met maken van heerlijke degustaties. Niets dan voordelen dus. Bovendien is Robot heel handig met sloten. En voor een gepensioneerde juwelendief kan Robot nog een groter nut opleveren. Zeker omdat de bibliotheek waar Frank lid van is wordt gedigitaliseerd. En dat ziet onze oude boekenwurm niet zitten.

Hello, Frank. It is a pleasure to meet you.

Robot & Frank situeer je in de niet zo verre toekomst. De gadgets zijn vrij herkenbaar. Ze hebben een dun futuristisch laagje gekregen. Communiceren kan via wanden of doorzichtige gsmtoestellen. Het liefst zonder dat je  hiervoor al teveel inspanningen moet doen. Robot zelf zal jou ook niet onbekend overkomen. De makers hebben zich immers laten inspireren door de uitvindingen made in Japan.

Paradiso

How do you know?

Als referentie voor dit verhaal verwijst Schreier naar Japan. “In Japan hebben ze kleine baby zeehond robots. Ze geven die aan mensen met een sterke vorm van dementie. Ze hebben ontdekt dat het zorgt voor een echte verbetering van de gezondheid alleen al vanuit hun gevoel van verbondenheid. Eerlijk gezegd. Ik denk niet dat iemand een probleem heeft met een robot die stofzuigt, maar als het gaat over een gesimuleerde menselijke interactie, is dat dan wel verstandig? Of is dat gewoon te griezelig?”

Een bioscoopavontuur was voor deze Robot & Frank niet meteen weggelegd. De film krijgt met de dvd dan toch nog eens kans. Terecht want dit debuut van regisseur Jake Schreier en scenarist Christopher Ford gaat voor inhoud. De film handelt over onderwerpen als de relatie tussen vader en kinderen, ouder worden, de kwaaltjes van de leeftijd, omgaan met technologie en nog veel meer. Het strafste uit de hele film krijg je eigenlijk bij de eindgeneriek. Je blijft dus best kijken tot de film volledig is afgelopen.