Review: Family Guy seizoen 11

Fox

Fox

De die-hards onder ons lieten seizoen 11 natuurlijk al lang importeren (12 is intussen ook verkrijgbaar). Desalniettemin, voor zij die hun dvd’s nog graag in de winkel halen en die Family Guy het liefst met Nederlandstalige ondertitels bekijken ligt seizoen 11 nu ook in België in de rekken.

Toch is het aangeraden de serie te bekijken met Engelstalige ondertitels. Heel wat van de heerlijke spitsvondigheden zitten in de zinssneden en woordspelingen van de bekende personages. Wie vaker Family Guy kijkt weet natuurlijk dat subtiele humor genoeg gecompenseerd wordt met ultra grove moppen en daarom valt de serie niet steeds bij iedereen in even goede smaak. Het mag überhaupt een wonder heten dat Seth MacFarlanes serie al aan zijn elfde seizoen toe is. Family Guy wordt gesponsord en uitgezonden door Fox, de ultra-republikeinse Amerikaanse zender, en deze stond al meermaals op het punt om de serie stop te zetten. Peter Griffin en familie schoppen namelijk tegen de schenen van alles en iedereen en er wordt ook minstens een aantal keer per seizoen obligatoir uitgehaald naar Fox zelf.

Fox

Wat mag u nu verwachten van seizoen 11? Wel, naar mijn gevoel een goeie verzameling van behoorlijke verhaaltjes. Een doorsnee Family Guy aflevering vertelt een beknopt verhaal dat vaker dient als alibi om een heleboel moppen aan elkaar te reigen onder de vorm van ‘You know, like that time that….’. Voor een beter “verhaal” kijkt u beter American Dad of The Cleveland Show, twee andere MacFarlane creaties. Maar, zoals gezegd, het laatste seizoen van Family Guy denkt weer iets meer aan het narratieve aspect. Een goed voorbeeld is de laatste toevoeging aan de ‘Road to …’-afleveringen. Deze keer gaan Brian en Stewie naar de Noordpool waar ze ontdekken dat de kerstman bezwijkt onder de werkdruk. Kinderen vragen namelijk elk jaar meer en meer aan de goede man en dit valt simpelweg niet vol te houden. Wanneer de kerstman er uiteindelijk ziek bij neervalt nemen Brian en Stewie de taak op zich om de cadeautjes rond te brengen.

Zoals bij deze aflevering kijk je het best naar Family Guy als één grote kritiek en parodie op de (Amerikaanse) maatschappij. Het leuke hieraan is is dat de serie altijd de huidige ontwikkelingen en fenomenen volgt. Zo wordt er in dit seizoen meermaals een loopje genomen met typische Facebook-belachelijkheden en simpelweg het gehele concept van onze zelf-digitalisatie.

Stewie: “Hey, you ever check Joe’s facebook?” :
Hitting Cheesecake Factory again. So Amped.
“And the the symbol that means “wink”. Really? I mean, like, why the wink?
I mean, is there something we’re supposed to be in on? Is he not going there? Is he not amped? And who cares if he is, you know? Dick.”

20th Century Fox Television

Er zit meer subtiliteit in Family Guy dan men vaak op het eerste gezicht denkt. Als film- en tv-liefhebber kan je volop genieten van hoe de serie speelt met allerlei soorten beeldcodes en constant aan genre-parodieën doet. We begrijpen uiteraard de criticasters die afknappen op voorspelbaarheid, kurkdroge moppen en soms zelf helemaal niet grappige ‘sketches’. Lachen met muziekclips die je vervolgens voor de volle 3 minuten laat zien, of random beelden van papa MacFarlane die een scheet probeert te laten halen er bij mij af en toe ook eens het plezier uit. Evenmin valt het te ontkennen dat Seth MacFarlanes formule voor Family Guy na 11 seizoenen nog steeds helemaal dezelfde is als die van het eerste seizoen.

Er valt veel en weinig te zeggen over Family Guy, the point is: het zal altijd wel een “hate it or love it” serie zijn. Toch knoopt het 11e seizoen weer aan met betere verhaallijnen en minder lukraak afgeschoten moppen. Daarenboven zijn de dvd-versies niet gecensureerd en krijg je er deze keer een download bij voor een heleboel Family Guy songs. Enjoy!