Review: The Borgias Seizoen 2

HBO

HBO

Is het mogelijk om niet in superlatieven te praten over The Borgias? Wie had ooit kunnen denken dat een serie over pausen en kardinalen ons aan onze stoel kon lijmen? Ook het tweede seizoen is weer schitterend. We hadden het niet voor mogelijk gehouden maar er spat deze keer nog meer bloed van het scherm en de foltertechnieken worden per aflevering origineler. Het vorige seizoen konden we af en toe nog eens betrappen op langdradigheid maar in het twee seizoen houdt Neil Jordan er vaart in. Jordan kiest voor spectaculaire gevechten, onwerkelijke affaires en compleet onverwachte plotwendingen.

HBO

Rodrigo Borgia (Jeremy Irons) zetelt nog steeds als paus, en krijgt nog steeds tegenkanting uit alle windrichtingen. Ondertussen lopen de spanningen op tussen zijn kinderen. Juan (David Oakes) is niet opgezet met het proletarische liefje van zijn zus Lucrezia (Holliday Grainger), en omdat hij Cesares favoriete zusje niet met rust laat krijgt hij ook nog eens ruzie met zijn broer. De engelachtige blonde oogappel van paus Borgia heeft haar onschuld ondertussen trouwens ingeruild voor een flinke portie seks en wraak.

Vanozza (Joanne Whalley) legt zich neer bij haar rol als moeder en laat zich als minnares opzij schuiven door Giulia Farnese (Lotte Verbeek). Samen met haar rivale en dochter begint Vanozza een sociaal project om de arme weeskinderen en prostituees van Rome een beter leven te kunnen geven. Ondertussen voert Cesare (François Arnaud) een kruistocht tegen alles en iedereen die niet wil buigen voor zijn vader (die nog steeds graag in de meervoudsvorm over zichzelf praat, zoals het een paus betaamt). Occasioneel duikt hij zelfs vijandelijke bedden in.

HBO

We kunnen natuurlijk nog niet alles verklappen maar om uw nieuwsgierigheid te prikkelen geven we u toch nog een paar dingen mee: mislukte moordpogingen, homoseksualiteit, androgyne meisjes, heksenverbrandingen, opium en geslachtsziektes. En ja, er is een verband tussen die laatste twee.

The Borgias staat altijd garant voor sensatie, maar als die verpakt is met een sterke verhaallijn, prachtige decors en topacteurs, wie durft dan nog klagen?

• De Wereld van The Borgias
  • De Kunst van het Schermen