Review: The Numbers Station

cusack numbers station

Image Entertainment

Rating: ★☆☆☆☆
Kan iemand John Cusack een Oscarwaardige rol aanbieden alstublieft? De man zit duidelijk om een goed script verlegen. Ofwel is hij gewoonweg de pedalen kwijt. De films waarin Cusack doorgaans meespeelt variëren van goed tot genietbaar (Being John Malkovich, High Fidelity, Identity, 2012, …). De laatste jaren moeten we het echter stellen met prularia zoals The Factory en het onderwerp van deze review, The Numbers Station.

Image Entertainment

In The Numbers Station speelt Cusack de professionele huurmoordenaar Emerson Kent. Emerson werkt voor de overheid en krijgt zijn opdrachten door via een reeks gecodeerde berichten. Na een verknoeide opdracht wordt hij op non-actief gesteld en mag hij zijn dagen slijten in zo’n geheime codeerlocatie. Hij wordt samen met de onwetende Katherine (Malin Akerman) verantwoordelijk voor het uitzenden van de moordcodes. Hun codeerstation komt echter onder vuur te liggen en Emerson en Katherine sluiten zich in op zoek naar een oplossing.

De set-up kan tellen. Kleinere producties die zich op één enkele locatie afspelen hebben al eerder bescheiden pareltjes opgeleverd. Met spijt in het hart moet ik meedelen dat The Numbers Station geen parel is geworden maar eerder een rot ei.

Image Entertainment

Het duurt ongeveer een uur vooraleer er iets vaagweg interessants gebeurt op het scherm. En net als je klaar zit voor de ontknoping of iets dat in de verste verten op een interessante plottwist lijkt… is het al weer voorbij met de pret en draait alles uit op een gigantische sisser.

De regie is behoorlijk. Niks buitensporig creatiefs aan de hand maar regisseur Kasper Barfoed haalt het beste uit zijn beperkte locaties. De muziek van de hand van Paul Leonard-Morgan klinkt als een plat geproduceerd doorstuifje van een Jason Bourne-thema met wat synthesiser gitaartjes erbij. Zijn betere werk houdt hij duidelijk voor interessantere producties (beluister Limitless nog eens).

Een oproep dus aan alle Hollywood big shots of de beginnende alternatieve cineast; stuur je beste werk naar John Cusack toe want voor je het weet zakt hij in dezelfde filmische beerput waar Nicolas Cage maar niet schijnt uit te raken.