Review: Tower Block

Tea Shop & Film Company

Tea Shop & Film Company

Tower Block begint als een sociaal drama. De inwoners van een miserabele Londense high rise verzetten zich als laatsten tegen de sloop van hun woningblok. De regisseur schetst ons onmiddellijk de marginaliteitsfactor van deze wijk met de gewelddadige moord op een jonge inwoner.

Deze typische banlieumoord duwt ons met onze neus op de onmenselijke toestanden in hedendaagse westerse buitenwijken. Maar dat is niet alles. De moord zorgt voor een serieuze ommezwaai in het verhaal. Het sociale drama ruimt namelijk ogenblikkelijk plaats voor een sniperflick waarin de overgebleven inwoners één voor één een kogel in de kop krijgen.

Creativity Media

Wie of wat zit hierachter? Een misnoegde projectontwikkelaar die ietwat overdrijft? Een rechtse zuivering van de maatschappij? Of een zoveelste ordinaire, dolgedraaide gek? De inwoners organiseren zich en proberen de ene uitweg na de andere. Dankzij dit proces van trial & error worden de rangen echter enkel nog meer uitgedund. Met een ultieme poging proberen ze toch nog te ontsnappen aan hun laatste oordeel…

Deze mix tussen sociaal drama en thriller charmeert bij momenten en schetst ons een realistische, grauwe setting. Afgezien van de losse eindjes in de plot en enkele zwakkere acteerprestaties houdt Tower Block toch de aandacht vast. Dit is vooral te danken aan revelatie Jack O’Connell die met een ongewone naturel en stevige humor de kijker helemaal overtuigt. De ontknoping is ontgoochelend maar al bij al ademt de film een rauwe sfeer uit die de kijker zeker kan smaken. Enkele heerlijke headshots doen de rest.