Review: True Blood seizoen 5

HBO

HBO

Sexy Sookie is terug, en hoe! Vanaf 29 mei kan je van haar genieten samen met haar vampier Bill en haar bloedzuiger on the side Eric. De tien afleveringen van True Blood seizoen 5 heb ik ondertussen achter de kiezen. Seizoen vijf bevat alles wat een flesje Tru Blood moet hebben. En het smaakt naar meer. De smaak van bloed, bloot en de dood proef ik nog. Al dat lekkers zie je ook in de eerste aflevering. Niet dat we gaan klagen over het adamskostuum van Ryan Kwanten. De tijden zijn dus nog niet veranderd in Bon Temps. Toch verloopt dit seizoen een tikkeltje anders dan het vorige.

Cast: Anna Paquin, Stephen Moyer, Alexander Skarsgård, Ryan Kwanten
Muziek: Nathan Barr

HBO

De eerste aflevering begint met het beantwoorden van de cliffhanger van het vorige seizoen. Sookie heeft een einde gemaakt aan haar knipperlichtrelatie met zowel Bill als Eric. En dat is een goede zaak. Het hele aantrekken en afstoten tussen de drie was voorbij haar hoogtepunt. Het voordeel is nu dat Sookie haar kan concentreren op belangrijkere zaken zoals de dood van een jaloerse wolvin en de transformatie van Tara in een vamp. Dat laatste mag je letterlijk nemen.

You smell like something I once dreamed of

Eric en Bill belanden in handen van de Vampire Authority. Ze worden verdacht van banden met de Sanguinista. Deze groepering ziet de mens enkel als voedsel voor de vampieren. Die visie is onvoorzoenbaar met die van Authority. De Guardian wil juist de band tussen mens en vampier versterken. Hij ziet de mens als iets meer dan pratend vlees alleen.

Die onderlinge machtsstrijd staat centraal in seizoen vijf. Een oude bekende maakt ook zijn opwachting. Russell Edgington is still alive and kicking. Sinds hij de ruggegraat van een mens zonder pardon op televisie brak, is hij uitgeroepen tot de Osama Bin Landen van de Sanguinista. Hem vinden is de opdracht voor Bill en Eric. Alleen dan kunnen ze voor eeuwig verder leven.

HBO

The time for tolerance is over

Ondertussen krijgt Jason flashbacks en informatie over wat er eigenlijk met zijn ouders is gebeurd. Blijkbaar vergeet je dan af en toe eens je kleren… . Ook de kont van de arme sheriff Andy wordt door de makers misbruikt en zowaar verspreid op Facebook. De foto bespaar ik jou. En dan is er Sams touches. Zijn relatie met die andere shapeshifter Luna staat onder zware druk. Zeker wanneer er enkele Johnny’s aan shapeshifter shooting doen.

Opvallend en welgekomen is dat er in seizoen vijf ook twee nevenfiguren naar de voorgrond treden. Zo leren we Terry Bellefleur kennen als militair. Wat er tijdens een van zijn missies is gebeurd, verklaart zijn vreemd en agressief gedrag. Ook het gedrag van Tara is anders. Dat komt waarschijnlijk omdat ze vanaf nu niet meer zonder gevolgen onder een zonnebank kan liggen.

Met haar schepper Pam – en zowat mijn favoriete personage van de reeks – keren we terug naar het jaar 1905. In dat jaar ontmoet ze Eric. Ze stelt hem voor een ultieme keuze: haar laten sterven of zorgen dat ze voortaan aan zijn zijde de nacht kan doorbrengen. De immer subtiele relatie tussen Kristin Bauer van Straten en Alexander Skarsgård bereikt een emotioneel hoogtepunt. Het is meteen ook het mooiste moment van dit hele seizoen.

Bonusmaterialen:
• Inside The Episodes