Review: Wreck-it Ralph

Wrecked It Ralph

Disney

Enkele maanden geleden kreeg Brave de Oscar voor beste animatiefilm. Maar in alle eerlijkheid. Zo goed was deze prent niet. Daarvoor woog het verhaal te licht qua originaliteit. Ook de levensles lag er net te dik op. Voor mij had Wreck-It Ralph gerust dat beeldje mogen hebben. Maar zoals Ralph zelf zegt: slechteriken krijgen zelden erkenning voor wat ze doen, laat staat dat ze een medaille krijgen en nog veel minder een Oscar. Maar ook zonder gouden beeldje blijft deze Ralph een dikke aanrader.

I’m gonna wreck it!

Disney

Het succes van Ralph is zeker een grote overwinning voor de makers. Wreck-it Ralph brak het record qua openingsweekend voor een animatiefilm. En nog voor de film goed en wel de kassa deed rinkelen werd er al gedacht aan een vervolg. En ja, een vervolg mag er zeker komen. Want ik ben alvast benieuwd naar nog meer originele weetjes over het leven in de Arcade na sluitingstijd.

De grote Ralph slaat dag in dag uit de hele boel aan diggelen. De kleine Felix is de man met de magische hamer die dat alles met het grootste gemak herstelt. Aan het einde van elke dag wordt Felix beloond met een medaille. En dat al dertig jaar lang. En daar wringt het schoentje. Felix krijgt alle erkenning. Ralph die wordt steeds buiten de schijnwerpers van het appartementsgebouw gegooid. Ralph is dat – begrijpelijk – beu. Hij infiltreert een ander videogame in de hoop dat hij zo een medaille kan winnen. Die medaille moet bewijzen dat hij meer kan dan de boel wrecken.

If you leave your game, stay safe, stay alert! Because if you die outside of your own game, you don’t regenerate. EVER! Game over.

Disney

Op de fantastisch afwisselende score door Henry Jackman rolt, duikt, valt, springt en schiet Ralph zichzelf een weg doorheen een schitterend verhaal. De verschillende games zien er verbluffend uit. De jongens zullen zich vergapen aan Hero’s Duty, waar je tal van naamgrapjes over kunt maken. En de meisjes zullen zich zeker herkennen in de meisjes van Sugar Rush. De sterkte van Ralph ligt ook in de zeer geslaagde stemmenkeuze. De eeuwige underdog John C. Reilly schittert als de titelfiguur. Sarah Silverman is een ontdekking als de zeer charmante glitch Vanellope. Jane Lynch (de heerlijke sportlerares uit Glee) vormt dan weer een heel apart koppel met Jack McBrayer (de pispaal in 30 Rock).

Het spel is voor Ralph zoals gezegd nog zeker niet game over. Het is duimen dat de makers een sterk vervolg kunnen maken. Volgens de geruchten zou Mario zijn opwachting maken. En dat is toch iets wat je zeker wilt zien.

Bonusmateriaal:
• Paperman – short film
• Deleted & Alternate Scenes