Samen onderweg

On The Road

Al van zo lang er films bestaan, is literatuur een belangrijke inspiratiebron voor het medium. Nog veel langer worden er boeken geschreven die nagenoeg onmogelijk te verfilmen zijn. On The Road is er zo eentje. De productie ervan heeft dan ook even op zich laten wachten. Jack Kerouac bedacht voor het eerst een filmversie in 1957, met zichzelf en Marlon Brando in de hoofdrollen. Ook deze jongste incarnatie liet even op zich wachten. De meeste acteurs waren in 2007 immers al gecast. Filmen kon in 2010 van start gaan, en eerder dit jaar kwam On The Road dan eindelijk in de zalen terecht. Nog enkele maanden verder, en On The Road is nu ook op dvd en blu-ray te koop.

On The Road volgt de roadtrip die Sal Paradise (het alter ego van Kerouac zelf) maakt nadat hij de onstuimige en rebelse Dean Moriarty en diens vriendin Marylou ontmoet. Onderweg ontmoeten ze een hele reeks interessante personages (Amy Adams! Viggo Mortensen! Kirsten Dunst!) die elk hun steentje bijdragen om de reis een onvergetelijke ervaring te maken.

Met alle tijd en energie die in dit project zijn gekropen, zou je een fenomenaal einresultaat mogen verwachten. Helaas geraakt On The Road net niet tot aan het niveau van de fenomenaliteit. Zelfs schitterend is wat te hoog gegrepen. Nee, On The Road zal het met adequaat moeten doen, maar voor een verfilming van een onverfilmbaar boek is adequaat al goed genoeg.

Het grootste probleem van deze verfilming is dat de kwaliteit van het boek niet in het verhaal maar in de vertelstijl zit, en dat is moeilijk te vertalen naar het witte doek. Af en toe slaagt regisseur Walter Salles er wel in om de intensiteit en poëzie van het origineel naar het scherm te vertalen, maar deze momenten gaan al snel verloren in het 2 uur en 20 minuten durende geheel. Salles tracht een film te maken die een groot publiek aanspreekt, maar moet zo veel creatieve kansen links laten liggen. Een iets gedurfdere versie had een veel betere versie kunnen zijn.

Sam Riley is uitermate geschikt als hoofdpersonage Sal Paradise, maar het is Garrett Hedlund die de show steelt als Dean Moriarty. Met hem in de hoofdrol is het niet moeilijk om te zien waarom Sal meteen mee de weg op zou trekken. Interessant is ook Kristen Stewart, die erin slaagt overdreven theatraal te acteren zonder haar gezichtsuitdrukking veel te veranderen. Al bij al is On The Road een mooie poging om het iconische boek te verfilmen die ondanks het aanwezige talent toch net niet goed genoeg is.