Slapeloze nachten

Spaanse cinema draait niet enkel rond dolgedraaide vrouwen op de rand van een zenuwinzinking (Almodovar) of rond de verschijning van Zorro, excuus, Antonio Banderas. Op vlak van thrillers hebben ze een rijke filmcultuur die vaak niet voor die van het grote Amerika moet onderdoen. Na het zien van Mientras Duermes (Sleep Tight is de Engelse titel) verwacht ik trouwens snel een Amerikaanse remake.

Regie: Jaume Balaguero
Cast: Luis Tosar, Marta Etura
Muziek: Lucas Vidal

Cesar lijkt een doorsnee kerel. Hij werkt als conciërge in een flatgebouw en komt welbespraakt en vriendelijk over. Met een paar uitzonderingen zijn de huurders gek op hem. Maar er is iets heel erg mis met Cesar. Hij kan op geen enkele manier gelukkig zijn en kwijnt weg in zijn apathische wereldje. Het enige wat hem nog voldoening schenkt is ervoor zorgen dat zijn omgeving even ongelukkig wordt als hem. Hij kiest de altijd vrolijke Clara uit als lijdend voorwerp van zijn steeds zieker wordend spelletje.

Gevoelige zieltjes laten deze titel best aan zich voorbijgaan. Tijdens het bekijken van Mientras Duermes wurmt een heel donker en onaangenaam iets zich onderhuids een weg naar je hart en keel. Hoe verder Cesar (briljant vertolkt door Luis Tosar) gaat in het uitvoeren van zijn gestoorde plan hoe moeilijker het wordt je ademhaling en hartslag te beheersen. Het personage Cesar mag van mij gerust in het rijtje van memorable cinema creeps gaan staan.

Regisseur Jaume Balaguero was eerder verantwoordelijk voor eerste twee REC films, Los Sin Nombre en Darkness. Op zich allemaal sterke films in hun genre. Stijlvol en angstaanjagend, zo hebben we ze graag.

• Making of ‘the worlds of cesar’ (105 min!)