Star Trek: The Next Generation seizoen 3

Star Trek The Next Generation

Paramount

Het is aftellen naar het tweede avontuur van de jonge James T. Kirk en zijn bemanning. Star Trek: Into Darkness zal en moet een klepper van formaat worden. Zeker met de aanwezigheid van Benedict Cumberbatch als badd ass numero uno. Tot het zover is kunnen de Trekkies nog eens genieten van die andere Enterprise-bemanning, die van Star Trek: The Next Generation met de release van het derde seizoen op blu-ray onder leiding van Captain Jean-Luc Picard (Patrick Stewart).

Paramount

Geen planeet is te ver. Geen enkele opracht is te moeilijk. En elk contact met een nieuwe levensvorm is een nieuwe kans om te leren. Maar zo makkelijk krijgt onze crew het niet in dit derde seizoen. Zo kampt het ruimteschip al vanaf de eerste aflevering met moeilijkheden. De bemanning wacht met Dr. Paul Stubbs op de explosie van een ster. Een fenomeen dat je niet elke dag meemaakt. Maar daar is duidelijk een reden voor wanneer het schip gevolgen van het fenomeen gaat ondervinden. Doorheen dit seizoen reageert de Enterprise meermaals op noodsignalen. De ene keer is dat voor een volk dat met kolonisatie wordt bedreigd. Een andere keer is dat naar aanleiding van een vijandige overname van een planeet.

Vele Trekkies aanbidden Picard zoals de katholieken Jezus aanbidden. Wel, dat is ook het geval voor een bevolking die Troi willen opofferen als geschenk voor Picard. Tijd voor een code red, het laden van de foton torpedoes en het activeren van de shields op maximum capaciteit. De Romulans en de Klingons keren ook terug in dit seizoen. Al dan niet met goede bedoelingen. Net als Q, en dat tot grote spijt van Picard. Maar persoonlijk blijft deze Q wel een van mijn favoriete personages in de reeks. Op persoonlijk vlak moet Dr. Beverly Crusher haar draai vinden met haar zoon. Data die zorgt van zijn kant voor zijn eigen nageslacht. Maar de cliffhanger is en blijft natuurlijk de verschijning van Locutus van de Borg.

Zes afleveringen van het derde seizoen werden genomineerd voor in totaal acht Emmy’s: “Yesterday’s Enterprise” won voor Outstanding Sound Editing for a Series en “Sins of the Father” won voor Best Art Direction for a Series. Al de belevenissen van de crew kan je vol pracht en praal bekijken en beluisteren dankzij de blu-ray. Meteen wordt ook de meerwaarde van deze manier van kijken duidelijk. Het beeld was nog nooit zo mooi van het ruimteschip Enterprise doorheen het heelal. Een ook de geluidskwaliteit is iets waar duidelijk veel aandacht aan is besteed.