Star Trek: The Next Generation seizoen 4

Paramount

Paramount

Het vierde seizoen van Star Trek: The Next Generation begint zoals altijd waar het vorige is geëindigd. En dat is met The Best of Both Worlds: Part 2. Daarin functioneert Riker als waarnemend kapitein van het ruimteschip Enterprise. Zoals je weet is Picard opgenomen in de familie van The Borg. Hij noemt zichzelf Locutus. Riker kan niet anders dan alle wapens afvuren op The Borg, wetende dat Picard het misschien niet overleefd.

Paramount

Maar Picard is een blijver, net als zijn ander alter ego Professor X. Een verhaallijn dat doorheen dit seizoen terugkeert is een mogelijk complot van de Duras en Romulans tegen de Federatie. Daarnaast krijgt Worf een groter aandeel. Hij zoekt naar eerherstel voor zijn familie. Dat kwam reeds aan de oppervlakte in de aflevering Sins of the Father van seizoen 3. In dit seizoen wordt er verder aandacht aanbesteed in Family en The Drumhead. Dat van het complot wordt opgedeeld over de afleveringen Reunion, The Mind’s Eye en Redemption.

Een ander personage dat deze keer ook aandacht krijgt is Miles O’Brien. We krijgen verspreid over verschillende afleveringen meer informatie over hem. Er is bijvoorbeeld zijn huwelijk en zijn verleden dat in de kijker staat. Dit vierde seizoen kenmerkt zich verder als het seizoen waarin familiale waarden en thema’s verwerkt worden in de verhaallijnen. Er is de familie van Picard, die van Worf en Data. Worfs zoon Alexander maakt zijn opwachting net als Yars zus. Verder ontmoet de bemanning een alien kind in de ruimte.

Hoofdschrijver Michael Piller verklaart de verandering naar die meer familiale banden door te stellen dat je geen vaste castleden kunt vermoorden. De kijker weet dat. Je kunt de cast wel verwonden of op een persoonlijk niveau raken. Wie Game of Thrones volgt weet dat die theorie al lang niet meer van toepassing is. Het publiek net onverwacht en om de haverklap een mokerslag toedienen is tegenwoordig the way to go.

Paramount

Zeven afleveringen van seizoen vier werden genomineerd voor Emmy’s. De cast brengt ook een ode aan de avonturen van Robin Hood. Tijdens dit seizoen worden er verder twee verjaardagen gevierd. Er is de 100ste aflevering Redemption. En ook de 80ste aflevering is van belang. Want daarmee gaat TNG verder dan de 79 afleveringen van de originele Star Trek-reeks. Er wordt verder afscheid genomen van Will Wheaton als vast castlid. Hij zou later wel nog in een aantal afleveringen opduiken. Tijdens de laatste aflevering van dit seizoen werd ook gestart met de opnames van de zesde langspeelfilm Star Trek VI: The Undiscovered Country.

Dat alles en meer ontdek je dankzij de blu-ray.