The Hobbit: extended editie

The Hobbit: An Unexpected Journey

New Line Cinema

Heb je een halve dag tijd? En weet je niet meteen wat doen? Dan stel ik de extended release van The Hobbit voor. Die kan je zien op dvd, blu-ray en 3D blu-ray. Keuze genoeg. En extra’s krijg je ook meer dan voldoende dankzij deze uitgave. Zo krijg je negen uur achter-de-schermen-materiaal.

Allemaal vervat in deel zeven en acht van de appendinces. De eerste zes kreeg je al bij de extended uitgaves van de vorige trilogie. In deel zeven krijg je een chronologisch overzicht van de realisatie van The Hobbit. Het begint met Peter Jacksons aarzelende terugkeer naar Midden-Aarde. De regisseur wilde immers niet weer die enorme last op zijn schouders dragen. En hij wilde vooral geen concurrent zijn van zichzelf. Dus koos hij eerst voor de rol van producent. De regie werd overgelaten aan Guillermo del Toro. Maar volgers van The Hobbit weten dat Guillermo uiteindelijk afhaakte omdat de film maar geen groen licht. De oorzaak? Geruzie tussen MGM en Warner over de filmrechten.

Ondertussen was er al een pak geld geïnvesteerd en waren er al evenveel mensen actief. Jackson werd daardoor opnieuw lichtjes in de rol van regisseur gedwongen. Gelukkig voor hem vroeg hij acteur Andy Serkis, de stem van Gollum, als tweede unit director. Daarom werden de scènes tussen Gollum en Bilbo eerst opgenomen. Zo zat het acteerwerk er voor Serkis na twee weken op en kon hij zich volledig concentreren als co-regisseur. Handig was ook dat ze die scènes met Gollum konden gebruiken in de teaser.

Hobbit

Warner Bros.

Ik zei al dat er veel extra’s zijn. Je krijgt inzicht in de uitgebreide trainingssessies die de nieuwe personages hebben moeten doorstaan. Door hun verschillende leeftijden, lichaamsgewicht en lenigheid was dat niet evident. De wijze raad of les daarbij was: als je fit wilt zijn voor deze film, dan is het slim dat je gewoon fit wordt. Dus de nieuwe hobbits gingen aan het lopen (joggen), duiken (vallen) en springen (rollen), voor de start van de opnames. En dat allemaal onder begeleiding van Tim Wong. Ook de verschillende body doubles ondergingen dezelfde brutale training. Dankzij de maagzweer van Peter Jackson kregen ze zelfs enkele weken extra.

Het heeft geen zin dat ik hier over elk stukje schrijf. In essentie zijn de extra’s een uitgebreide variant op de verschillende featurettes die we naar aanloop van The Hobbit hebben gekregen. Maar ze blijven boeien. En vooral, ze geven je goesting om de film nog eens te bekijken. Door die extra’s zal dat met andere ogen zijn. En natuurlijk kijk ik ook uit naar het vervolgverhaal. Dus, afspraak in de bioscoop voor Smaug.

• Commentaar van regisseur / producer / scenarist Peter Jackson en Philippa Boyens, co-producer/ scenarioschrijfster
  • ‘The Appendices’ – Een meerdelige chronologische documentaire van de verfilming van The Hobbit: An Unexpected Journey laat de voorbereidingen zien bij verschillende afdelingen van de film, in de maanden voorafgaand aan de start. Onder andere de fotografie, de bootcamp training voor de hoofdcast, het werk op de set in chronologische volgorde door de drie filmperiodes en de wereld van de digitale effecten komen aan bod.
  • Nieuw-Zeeland: Thuis van Midden-Aarde