Review: The Paperboy

The Paperboy

Eone

Enkele jaren geleden maakte Lee Daniels de film Precious: Based on the Novel “Push” by Sapphire. De film liet weinigen onberoerd. Precious bevestigde Daniels’  status van een man met een neus voor goede films. Daarvoor liet hij zich ook opmerken als producent van het zware The Woodsmen met Kevin Bacon en Kyra Sedgwick. En hij zorgde ervoor dat Halle Berry op het podium van de Oscars mocht huilen van verbazing toen ze haar eigen beeldje kreeg voor Monster’s Ball.

He never did get over his first true love.

Eone

Regie: Lee Daniels
Cast: Matthew McConaughey, Zac Efon, Nicole Kidman, David Oyelowo
Muziek: Mario Grigorov

Met The Paperboy gooit Daniels het over een ander boeg. Ditmaal breng hij het verhaal van de broers Ward en Jack Jansen. De mannen hebben hun handen vol met het onderzoeken van een moordzaak met een reukje eraan. In het magische jaar 1969 werd Sherriff Call vermoord. In de gevangenis wacht Hillary van Wetter (John Cusack) op de uitvoering van zijn staf. Ward (Matthew McConaughey) denkt echter dat Hillary onschuldig is. Samen met zijn broer, medewerker Yardley (David Oyelowo) en de sexbom Charlotte Bless (Nicole Kidman).

Alhoewel de moord de premisse is van dit hele verhaal, staat die moord an sich niet centraal. The centre of attention is op alle vlak Nicole Kidman. Ze toont zich van haar meest begeerde, grappige en kwetsbare kant. Dit is Kidman zoals je haar nog nooit hebt gezien. Of op zijn minst evenwaardig aan haar vertolking in The Hours en To Die For. Met een overdosis make-up en veel te kleine en kleurrijke jurkjes maakt ze de jongste broer Jack meer dan gek.

Eone

I’m not gonna blow a friendship over a stupid little blowjob.

En van Jack gesproken naast Nicole schittert Zac Efron zowaar. Ondanks dat hij in de meeste van zijn scènes enkel in een witte slip rondloopt (en daar gaan we niet over zeuren) brengt hij een geladen personage tot leven. Jack is een adolescent die hunkert naar de seksueel geladen Charlotte. Dat merkt ook Anita (Macy Gray) de thuishulp van de familie en meteen ook de vertelster van dit hele verhaal.

Daniels laat vaak de teugels los wat de moordzaak betreft. Daardoor verlies je interesse in de eigenlijke zaak. De aandacht voor de rollen van Cusack en McConaughey zijn daardoor nihil. Het is pas in de third act dat ze enige betekenis hebben. Maar wat er met hun personages gebeurt raakt je amper. Tenzij door de dosis brutaal geweld. Deze paper boy bekijk je vooral voor Kidman, Efron en Gray.