Tom Tykwer in drievoud

Winterschläfer

Enkele weken geleden heb ik het gehad over de geweldige begingeneriek van Lola Rennt. En blijkbaar heeft dat zo zijn effect. Lola Rennt is nu namelijk samen met Winterschläfer en Die tödliche Maria uit in een verzamelbox. Driemaal hoera dus, want driemaal filmplezier. Deze drie films van Tom Tykwer verschillen niet alleen visueel heel sterk van zijn latere Amerikaanse producties zoals The International of de verfilming van Patrick Süskinds boek, ook de onderwerpen zijn meer grimmig.

Dat Tykwer ooit zelf films zou gaan maken stond al vroeg in de sterren geschreven. Hij begon net als J.J. Abrams met kleine Super 8 filmpjes en werkte bij een arthouse cinema als ticketverkoper. Het bekijken van ‘de andere’ film is dan ook bepalend geweest voor zijn eerste stappen als regisseur.

In Die tödliche Maria kijken we naar het leven van een jonge vrouw. Ze gaat gebukt onder de sleur van het dagelijkse leven. Op veel begrip van haar echtgenoot en vader moet ze niet rekenen. Haar levenswandel staat symbool voor het hedendaagse Duitsland. Het is een realistische en tevens surrealistische film van de toenmalige 28-jarige Tykwer.

Zijn volgende film Winterschläfer blijft hangen in de donkere en depressieve sferen. Met dat verschil dat er hier en daar al wat meer plaats is voor wat humor. Zij het niet altijd zo bedoeld. Tykwer brengt eenzaamheid en relaties, toeval en noodlot samen in een goedonderbouwde liefdesthriller over vier vrienden en een dood lichaam. Tykwer is ook verantwoordelijk voor de muziek, iets wat hij in zijn latere carrère ook meer en meer zal doen, samen met zijn vast duo Reinhold Klein en Johnny Klimek.

De 3de film die ken je ondertussen. Lola Rennt opende voor Tykwer zowat alle mogelijke deuren in eigen land, maar ook ver daarbuiten. Met de film valt hij qua montage letterlijk in herhaling, maar hij doet het op zo een manier dat het geen enkele seconde verveelt. Hoe kan het ook anders als je overdonderd wordt door een bonkende soundtrack en de hele tijd mag kijken naar een roodharige schoonheid genaamd Franka Potente.

De box is een aanrader voor de fans van Tykwer en vooral wie voor het eerst of opnieuw kennis wil maken met zijn eerste filmstappen.