Total Recall 2012: “Zet die ploat af”

Total Recall

Sony

Het beste wat je doet als je kijkt naar Total Recall is alles vergeten wat je weet over de originele verfilming. De verschillen zijn immers groter dan de gelijkenissen tussen de versie van Paul Verhoeven en deze nieuwe adaptatie door Len Wiseman (Underworld). Een goeie zaak? Neen. Als je nu kijkt naar Total Recall uit 1990 dan lijken de speciale effecten zwaar gedateerd. De versie van 2012 zit vol moderne snufjes in combinatie met ouderwetse decorstukken. Die snufjes en het decor (voozien van Star Trek-lichteffecten) zijn zowat de grootste troef van de hele film. En dat zegt al veel over de eigenlijke film. Helaas.

Sony

Regie: Len Wiseman
Cast: Colin Farrell, Jessica Biel, Kate Beckinsale, Bryan Cranston
Muziek: Harry Gregson-Williams

If I’m not me, then who the hell am I?

Het verhaal is simpel en de premisse is nog dezelfde. Douglas Quaid (Colin Farrell) klopt aan bij Rekall, een bedrijf waar dankzij de computer en wat chemicaliën dromen uitkomen. Maar bij Quaid loopt het mis. Zijn fantasieleven van spion is immer geen illusie maar realiteit, alleen herinnert Quaid zich daar niets meer van. Wie is hij? Wat heeft hij gedaan? Wat moet hij doen? Waarom wil zijn vrouw (Kate Beckinsale) hem eindeloos en op allerlei mogelijke manieren vermoorden? En wie is in godsnaam die andere vrouw (Jessica Biel aka mevrouw Justin Timberlake) uit zijn dromen? Terwijl Quaid van de ene penibele situatie rent richting de volgende is er nog Coohagen, gespeeld door Bryan Cranston (Breaking Bad). Hij is de grote baas van de Federatie die met zijn leger van synthetische robots een aanval plant op de Kolonies.

Kate Beckinsale heeft van haar echtgenoot Wiseman opvallend een grotere rol gekregen dan Sharon Stone destijds kreeg van Verhoeven. En ja, Kate is een bijtertje. Ze weet absoluut van geen ophouden. Farrell houdt het allemaal serieus, zelf bij het zien van de dame met de drie borsten. Enkel bij de herinnering dat zijn personage piano kan spelen kan er een klein lachje af. Biel stopt dan weer zoals bij al van haar rollen een redelijke dosis geloofwaardigheid. De vrouwen houden in deze Total heel goed stand. De rol van Bryan Cranston is dan weer ondergebruikt om een echte indruk te maken. Het ultieme confrontatie tussen hem en Quaid is dan ook niets meer dan een verplicht nummertje.

What can I say? I give good wife.

Sony

De verschillen maken het verschil. Van de rode planeet Mars is er geen enkel spoor. Dat maakt dat deze Total Recall al meteen het grootste stuk sciencefiction achterwege laat. Net daardoor wordt Wisemans Recall de 13de actiefilm in het dozijn waarin je al alles eerder hebt gezien. Niets noodzakelijk beter, maar wel al eerder. Afgezien van de speciale effecten die ik in het begin heb vermeld, valt de film al na de tweede achtervolging gewoon in herhaling. De plaat blijft hangen en ik schreeuwde zowaar naar mijn televisietoestel “Zet die ploat af”, de nu al afgezaagde uitspraak van 2012. Een lichtpunt is de muziek van Harry Gregson-Williams die deze keer een nieuwe muzikale kant van zichzelf heeft laten horen.

Extra’s DVD:

• Gag Reel
• Science Fiction vs. Science Fact