DVD Review: Trance

Fox

Fox

Danny Boyle is al een vaste waarde in filmland sinds zijn doorbraak met Trainspotting. Zijn films zijn misschien niet altijd even opwindend als hij zelf hoopt. Maar voor een originele invalshoek, een sexy soundtrack en een strak ritme kan je altijd op hem rekenen. De Brit toont graag de duistere kanten van de mens. Verborgen zonden krijgen een spot en een camera in het gezicht geduwd en de personages in zijn films vechten om te overleven.

Fox

Sinds eind november is Trance beschikbaar op blu-Ray en dvd. In Trance manipuleren de personages elkaar op verschillende niveaus. Veilingmeester Simon (James McAvoy) wil gangster Franck (Vincent Cassel) te slim af zijn en beiden laten ze zich verleiden door hypnotherapeut Elizabeth (Rosario Dawson). Boyles montage is scherp. Flarden herinnering en hypnose-sessies lopen in mekaar over en publiek noch personages raakt wijs uit de veelgelaagde intriges.

We keep secrets from lots of people, including ourself. We call it “forgetting”.

Het is de bedoeling verloren te lopen in Boyles Inception-achtige heist-film. Dromen maken plaats voor psychologische suggesties en het is nooit duidelijk wie figurant is in wiens plan. McAvoy en Cassel zijn in opperste vorm. Hun scherpe kantjes lieten ze thuis en hun personages zijn intelligente, gladde professionals. Boyle ontwijkt makkelijk valkuilen als overbodige ruzie-scènes en emotionele ontploffingen. Hij houdt het tempo in de gaten en laat het verhaal vooruitgaan, wat de film alleen maar ten goede komt.

Fox

Een klassieker zal Trance niet worden, maar de liefhebber van mindfucks en onthullende flashbacks zal een tweede kijkbeurt zeker appreciëren. Rosario Dawson is misschien niet de beste actrice (ze lijkt steevast gecast te worden met het oog op naaktscènes), maar is verleidelijk en geslepen genoeg voor de rol van manipulerende psychologe. Trance is een typisch voorbeeld van een film die je onbevooroordeeld kan ondergaan. Niet alles wordt uitgelegd, maar de ervaring en de puzzel zijn belangrijker dan het plot.

• Verwijderde scènes
  • De kracht van suggestie – het maken van Trance
  • Danny Boyle – Een blik terug