Tussen de soep en de cybertomaten

Tomaten planten en oogsten, mensen ontmoeten als virtueel personage en cyberseks. Allemaal zaken die je tegenwoordig op het internet kan doen om even te ontvluchten aan de realiteit en te zijn wie je wil zijn. Verleidelijk en gevaarlijk. Dat ondekt ook Odette Willekens (Sien Eggers) in de achtdelige tragikomische reeks Red Sonja. Sien Eggers met de benen open op de trillende wasmachine, neergeschreven heeft het niet zoveel effect, maar wacht tot je het in de serie ziet.

Na een zwaar ongeval van haar echtgenoot Marcel (Luc Van Duyse) geraakt Odette in financiële en sociale problemen. Via haar pc vlucht Odette  in een virtuele wereld. Daar wordt ze Red Sonja (Charlotte Vandermeersch), een knappe, assertieve en actieve jonge meid die alles is wat zij niet is. Ze praat er mensen die haar een blik geven op de wereld buiten haar appartement en waagt zich ook aan de nieuwste standjes via cyberseks, “in de poep” zoals Sien zou zeggen. Odette gaat zozeer op in haar alter ego dat voor haar de grens tussen werkelijkheid en virtualiteit soms vervaagt. Dan wordt ze ook ‘echt’ Red Sonja.

De reeks gaat over hoe mensen met mekaar omgaan in de echte en in de virtuele wereld. Haar echte leven speelt zich af in een sociale woonblok in Antwerpen, met zijn wel en wee tussen de kleurrijke buren, vrienden en kennissen. Die personages worden vertolkt door Machteld Ramoudt, Dirk Van Dijck, Stefaan Degand, Wim Willaert, Marijke Pinoy, Chris Willemsen, Evelien Bosmans en Peter Van den Eede.

De serie geeft een grappig, confronterend en  poëtisch portret van dit groepje bewoners. Dit alles op een manier die we kennen van programma’s zoals in de Gloria en Man Bijt Hond. Er zitten ook tal van sterke beelden in de reeks, de enorme Boeddha die door de traphal omhoog getrokken wordt is er zeker zo één. Een mooie serie, geen extreme hoogvlieger, maar wel eentje die je moet gezien hebben. Ik heb de box alvast in één keer uitgekeken.

– Bloopers