Win de dvdbox van The Bridge

The Bridge

Vanuit Scandinavië komt er alweer een spannende politieserie. De reeks kon geen betere titel krijgen, Bron/Broen of The Bridge, verwijzend naar de constructie over het water die Zweden en Denemarken met elkaar verbindt. De nationaliteiten, politieke structuur en werking van de politiediensten van beide landen blijven gedurende de 10 afleveringen een belangrijk gegeven.

Een lijk wordt gevonden op de O resundbrug tussen Zweden en Denemarken. De ene helft van het lijk bevindt zich in Denemarken, de andere helft in Zweden… Het is het begin van een nieuwe spectaculaire misdaadreeks die je met ingehouden adem voorbij ziet razen. De spectaculaire moord dwingt de Zweedse en Deense politie tot een nauwe samenwerking. Gruwelijke gebeurtenissen blijven elkaar opvolgen. De Deense agent Martin Rohde en de Zweedse Saga Noréngaan gaan met frisse tegenzin de uitdaging met de moordzaak aan , maar ook met elkaar. Een reeks onverwachte wendingen leidt tot de ultieme chaos in de Noordelijke landen.

Regie: Henrik Georgsson, Charlotte Sieling, Lisa Siwe
Cast: Kim Bodnia, Sofia Helin, Magnus Krepper, Christian Hillborg
Muziek: Johan Söderqvist, Uno Helmersson, Patrik Andrén

Zoals dat gaat in Amerikaanse series moeten twee tegenpolen met elkaar samenwerken. De Zweedse Saga Norén (Sofia Helin) is eigenzinnig, neemt graag de leiding maar is een leidersfiguur want het ontbreekt haar aan enige sociale contacten, gewoontes en feeling. Ze houdt van snelle wagens (niet elke agent rijdt rond met een Porsche, maar beoordeel of veroordeel haar daar zeker niet op), eten doet ze als ze honger heeft, ze werkt liever alleen en als ze toch kreunt naar intiem contact dan is dat puur om stoom af te blazen, niet om te praten over koetjes en kalfjes. Sofia Helin speelt haar op zo een interessant manier dat ze in elke aflevering blijft verbazen door de kleinste dingen die haar personage doet of zegt.

De Deen Martin Rohde (Kim Bodnia) is moe, heeft honger en pijn in zijn onderste regionen, doordat hij vrij recent zich heeft laten steriliseren. Met 5 kinderen bij 3 verschillende vrouwen heeft hij voldoende bijdrage geleverd voor het verzekeren van de menselijke populatie. Thuis heeft hij het moeilijk met zijn tienerzoon August die hele dagen op zijn computer zit te gamen. Maar dat is niets in vergelijking met de zaak die hij en Saga moeten oplossen. Blijkbaar is de moord zorgvuldig voorbereid en is de dader de politie altijd 5 stappen voor.

Het lichaam op de brug blijkt nog maar het begint te zijn. De dader wil namelijk 5 maatschappelijke problemen aankaarten. Zonder deze problemen zou de wereld er beter uitzien. Tijdens het oplossen van de zaak volgen we enkele nevenverhalen zoals de hartoperatie van een oudere man, de mishandeling van een moeder, een weggelopen tienermeisje en een mediageile journalist. Ze lijken willekeurig, maar is er toch een verband die naar de oplossing kan leiden.

Net als bij The Killing spant het verhaal over de 10 afleveringen en geraken de speurders tijdens elke aflevering een stapje vooruit of krijgen ze 1 antwoord en tweemaal zoveel nieuwe vraagtekens. Dat maakt de reeks verslavend en onderhoudend in plaats van een reeks waar elke episode een mooi afgewerkt geheel vormt. Ik hoorde mezelf telkens van vreugde gillen wanneer de Choir Of Young Believers tijdens de begingeneriek Hollow Talk  zongen. Oh, hoe mis ik die uurtjes vertier.

Supercalifragilistic geeft 2 dvdboxen weg van The Bridge. Deelnemen kan van 27 februari tot en met 02 maart 2012. Opgelet: lees het wedstrijdreglement. Deze wedstrijd is enkel geldig voor inwoners in België! Verhoog jouw kans en wordt fan van Supercalifragilistic op Facebook.

Deze wedstrijd is afgelopen.