Win dvd van Beasts of the Southern Wild

A-Film

A-Film

Heb je een grote fantasie? Heb je een blik die verder kijkt dan jouw neus lang is? Heb je goesting in een film die net een tikkeltje anders is? Dan is Beasts of the Southern Wild dé film voor jou. Dit regiedebuut scoorde hoge toppen op zowat elk festival waar de film werd vertoond. Meermaals kaapte de prent een prijs weg. Een van die prijzen is de befaamde Camera d’Or op het Filmfestival van Cannes. Deze sleeper van 2012 haalde ook nog eens vier Oscarnominaties binnen.

A-Film

Regie: Benh Zeitlin
Cast: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry
Muziek: Benh Zeitlin, Dan Romer

Centraal staat het meisje Hushpuppy. Zij woont samen met haar alcoholistische vader. Ze overleven letterlijk in het moerasgebied Bathtub aan de kust van de zuidelijke Amerikaanse staat Louisiana. De plaats is verre van ideaal. Ondanks dat de plek de meeste feestdagen heeft in het land. Tussen vader en dochter bestaat een sterke lief-haat-verhouding. Zo hoopt de kleine dat Daddy sterft zodat zij kan dansen op zijn graf. De woorden slaan diepe wonden. Maar tijd voor zelfbeklag krijgen ze niet.

I see that I am a little piece of a big, big universe, and that makes it right.

De dag dat het land overspoelt is aangebroken. Het water kondigt de komst aan van reuze Aurochs. Deze dieren aten eeuwen geleden baby’s en kleine kinderen op. Door het smelten van de polen wordt ze bevrijdt uit hun ijscel. Ze hebben honger en zetten koers richting Bathtub.

Lucy Alibar en Benh Zeitlin zorgen voor een heel symbolisch scenario. Beasts of the Southern Wild is een film vol dubbele lagen en meerdere thema’s. Je hebt het leven van een alleenstaande vader, de gevolgen van alcoholisme, armoede, de opwarming van de aarde… . Al deze thema’s worden bekeken door de ogen van een kind. Hushpuppy luistert naar de hartstlag van de dieren. Voor haar spreken ze een geheime taal die ze niet begrijpt. Ze begrijpt ook niet waarom haar moeder destijds is verdwenen of is weggegaan.

A-Film Distribution

A-Film Distribution

Wat Hushpuppy wel begrijpt is dat de hele wereld uit verschillende puzzelstukjes bestaat. Door toedoen van de mens gebeurt het dat die stukken niet meer passen. We moeten dat dan herstellen. Maar soms is iets zo gebroken dat we het niet meer kunnen herstellen. In dat opzicht verwijst de film naar global warming en onrechtstreeks ook naar de economische crisis. De kans dat de wereld vergaat door zombies of ruimtewezens is kleiner dan dat de mens zelf de Apocalypse veroorzaakt. Degene die dapper zijn, die blijven en zij vechten voor de toekomst.

The whole universe depends on everything fitting together just right. If one piece busts, even the smallest piece… the entire universe will get busted.

De Belgische filmcritici liepen zeker niet de filmzaal uit tijdens de vertoning ervan. Zij hebben Beasts of the Southern Wild immers uitgeroepen tot beste film. Ze bekronen de film met hun de Grote Prijs 2013. Dat dankt de film aan “zijn originele benadering, zijn indringende vertolkingen, voor zijn geest van weerstand tegen de bestaande conventies, en zijn kracht om de realiteit te mengen met de verbeelding”. Moet je nog overtuigd worden dat je deze film moet zien?

Supercalifragilistic geeft 5 dvd’s weg van Beasts of the Southern Wild. Deelnemen kan van 18 maart tot en met 22 maart 2013. Lees het wedstrijdreglement en geef antwoord op onderstaande vraag. Deze wedstrijd is enkel geldig voor inwoners in België! Verhoog jouw kans en word fan van Supercalifragilistic op Facebook.

De wedstrijd is afgelopen