Win dvd’s Les géants

Les Géants

O' Brother

Vlaamse films krijgen aan de Vlaamse kant van het Belgische land enorm veel aandacht. Over de Waalse filmindustrie wordt er met minder woorden gerept. Omgekeerd is dat ook het geval. Een kruisbestuiving is minder evident. De broers Dardenne vormen met hun producties een uitzondering op de regel. Nog een andere filmmaker die in beide landsdelen op veel respect en aandacht kan rekenen is Bouli Lanners. Vaak zie je hem opduiken in films voor komische bijrollen (Rien à déclarer, Astérix aux jeux olympiques), maar in de aderen van de man stroomt ook het bloed van een gevierde filmmaker. Zowel Ultranova als Eldorado vielen bij een breed publiek in de smaak. En voor zijn 3de langspeler is dat niet anders.

Je bent jong en je wilt wat, maar er wacht je een lange zomer in het vakantiehuis, alleen en zonder centen. De broertjes Zak en Seth hebben weinig reden om naar de zomer uit te kijken, die zich aankondigt als saai, vervelend en ronduit klote. Maar dan ontmoeten ze Dany, een tiener uit de buurt. Samen beleven de drie jonge snaken allerlei ondeugende en soms ronduit spannende avonturen die hun leven voor goed veranderen.

Regie: Bouli Lanners
Cast: Paul Bartel, Zacharie Chasseriaud, Marthe Keller
Muziek: The Bony King of Nowhere

Oprecht, spontaan, mijmerend, zijn woorden die van toepassing zijn bij het bekijken van Les géants. Dat komt door de grote naturel van de jonge acteurs die hierin de hoofdrol spelen. Hun verkleedpartij, braspartijen en experimenten met kleurenshampoo zijn situaties waarin velen van ons zich zullen herkennen. Ook de naïviteit en het blind vertrouwen op anderen is herkenbaar. De jongens denken dat ze door het verhuren van hun huis pakken geld kunnen verdienen, maar ze verliezen het totaalplaatje uit het oog. Om het huis te verhuren moeten zij wel ergens anders onderdak vinden.

Alhoewel het thema gaat over het achterlaten van wat je kent en zoeken naar een nieuwe familie (of thuis, afhankelijk naar welke tv-reeks jouw voorkeur gaat) is de film nooit zwaarmoedig. Lanners brengt alles met hulp van een prachtige cinematografie tot leven. Zijn filmisch kader dankt hij aan zijn verleden als schilder waarbij hij zijn horizonten altijd laag tegen de onderkant van het doek plaatste. Hij zoekt altijd, samen met zijn vaste cameraman (Jean-Paul De Zaeytijd) naar wat het beste kader is voor een scène. Wat die beelden nog sterker maakt is de dromerige soundtrack gecomponeerd door The Bony King of Nowhere. Net als de dvd kan ik de cd van harte aanbevelen. Lanners’ volgende film zou een thriller worden genaamd Tenderville.

• Les Géants gezien door de acteurs
  • Making of
  • Clip van The Bony King of Nowhere
  • Trailers
  • Interview van Bouli Lanners
  • “On the road again” : documentaire over Bouli Lanners

Supercalifragilistic geeft 3 dvd’s weg van Les Géants. Deelnemen kan van 05 maart tot en met 09 maart 2012. Opgelet: lees het wedstrijdreglement. Deze wedstrijd is enkel geldig voor inwoners in België! Verhoog jouw kans en wordt fan van Supercalifragilistic op Facebook.

De wedstrijd is afgesloten.