Win dvd’s van Margin Call

Margin Call

Kan een film over het begin van de economische crisis een interessante film opleveren? Het antwoord is een volmondige dikke vette ‘ja’. Dat bewijst de debuterende filmmaker J.C. Chandor met Margin Call. Hij brengt voor deze kleine film een grote sterrencast samen. De acteurs mogen vervolgens hun tanden zetten in een ijzersterk scenario (goed voor een Oscarnominatie) vol boeiende dialogen over beursnoteringen, de economie, geld, eer en ego.

There are three ways to make a living in this business: be first, be smarter, or cheat.

Een grote verzekeringsbank verkoopt, ondanks de grote risico’s en de vele waarschuwingen, riskante investeringspakketten aan hun cliënten. Op een late avond ontdekken twee jonge advocaten dat het onderpand van de bank om eventuele verliezen te kunnen compenseren (de margin) doorbroken is en dat het bedrijf op een grote ramp afstevent. Omdat geheel Wall Street van deze vergiftigde investeringen probeert af te komen, realiseren ze zich tot hun grote schrik dat de markt op het punt staat in te storten. Er wordt een nachtelijke meeting gehouden met het management. Er zijn twee opties: de bank ten onder laten gaan of toch proberen hun risicovolle bezittingen te verkopen. Hun cliënten zullen worden geruïneerd, maar zij kunnen blijven bestaan. Als de nacht vordert wordt het pijnlijk duidelijk dat hun beslissing een domino-effect kan veroorzaken dat consequenties heeft voor de hele wereld.

Regie: J.C. Chandor
Cast: Kevin Spacey, Paul Bettany, Jeremy Irons, Zachary Quinto, Penn Badgley, Simon Baker, Mary McDonnell met Demi Moore en Stanley Tucci
Muziek: Nathan Larson

It’s gonna get worse before it gets better.

Naar verluid heeft Chandor het scenario dat al anderhalf jaar in zijn hoofd zat in vier dagen geschreven, tussen verschillende sollicitaties door. De man verdient alleen daarvoor al een dikke pluim. De film zit verdomd goed in elkaar. En neen, je moet geen schrik hebben dat je er niets van zult begrijpen of dat het allemaal maar een saaie boel is. Daarvoor speelt elk acteur zijn of haar rol tot in de kleinste details perfect. Ook het korte tijdsbestek waarin alles gebeurt drijft de spanning op.

Zachary Quinto is het slimme broekventje. Paul Bettany is perfect als raadgever. Kevin Spacey speelt nog eens een man met een geweten (en met een klein hart wat huisdieren betreft). Demi Moore toont dat ze met weinig veel kan doen tegen al het mannelijk geweld. Simon Baker speelt met dezelfde flair als in de tv-reeks The Mentalist, maar zijn personage is even egocentrisch als de big boss himself: een boeiende Jeremy Irons. Irons’ personage kijkt niet op een miljoen meer of minder, laat staan dat hij wakker ligt van de duizenden jobs die hij in gevaar brengt omdat hij zijn luxeleven wil behouden.

De film kan je perfect linken met de problematiek rond de investeringsbank Lehman Brothers die mede aan de basis lag van de economische crisis waar de wereld al geruime tijd is in terechtgekomen. De opnames vonden voornamelijk plaats op de 42ste verdieping van het One Penn Plaza in New York, een verdieping die kort leegstond na het vertrek van een trading bedrijf. Paul Bettany vertelde tijdens interviews naar aanleiding van Priest al over hoe aangenaam hij het vond om  mee te spelen in deze film. Volgens hem omdat  Margin Call een acteursfilm is waarin acteren centraal staat en niet zozeer de speciale effecten. Ik kan hem alleen maar gelijk geven. Margin Call  is sterke cinema.

• Making Of
  • Weggelaten scènes
  • Fotogalerij
  • Audiocommentaar

Supercalifragilistic geeft 3 dvd’s weg van Margin Call. Deelnemen kan van 16 april tot en met 20 april 2012.  Lees het wedstrijdreglement en geef antwoord op onderstaande vraag. Deze wedstrijd is enkel geldig voor inwoners in België! Verhoog jouw kans en word fan van Supercalifragilistic op Facebook.

De wedstrijd is afgesloten