Win dvd’s van Moneyball

Columbia Pictures

Honkbal of baseball, het is net als American football een sport die very hot is in Amerika. Clubs gooien met sommen geld en beloven talentvolle spelers een grote carrière. Ook Hollywood heeft al enkele films gemaakt rond het thema. Kevin Costner sloeg met zijn knuppel in Bull Durham (1988) en Tom Hanks moest het met een hele meidenploeg stellen in A League of Their Own (1992). Voor Moneyball doet Bennet Miller (Capote) beroep op het talent van Brad Pitt en Jonah Hill.

How can you not get romantic about baseball?

sphe

Pitt speelt Billy Beane, de manager van het noodlijdende baseballteam The Oakland A’s. Voor de start van het volgend seizoen moet hij samen met zijn team van veterane adviseurs waardige vervangers vinden voor enkele spelers. Veel geld om die te kopen heeft hij niet. En dat hoeft ook niet volgens wiskundewonderkind Peter Brand (Jonah Hill). Brand heeft een diploma van Yale en kan via ‘eenvoudige’ mathematische berekeningen het team samenstellen die de grootste slaagkans heeft op succes. Billy is snel overtuigd van het idee, maar niet iedereen meent dat je baseball kunt herleiden tot percentages en cijfermateriaal.

Regie: Bennet Miller
Cast: Brad Pitt, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffman, Robin Wright
Muziek: Mychael Danna

People who run ball clubs, they think in terms of buying players. Your goal shouldn’t be to buy players, your goal should be to buy wins. And in order to buy wins, you need to buy runs.

sphe

De hele film door moest ik bij het zien van Brad Pitt steeds denken aan Robert Redford. Brad heeft met het ouder worden dezelfde vaderlijke, beschermende gelaatsexpressie zoals Redford (en gelijkaardige rimpels op het voorhoofd). Brad heeft nog meer dan voorheen een enorme naturel over zich heen wat hem van pas komt wanneer zijn personage Billy zijn plannetjes in werking zet. Een grote fan van Jonah Hill ben ik niet (ik kijk niet meteen uit naar 21 Jump Street) maar het lijkt wel alsof Brad een heel positieve invloed op hem heeft gehad.

Philip Seymour Hoffman mag weer een verderfelijk personage spelen. Hij is de coach die zijn goesting doet en daardoor vooral dwarsligt. Eens alles door toedoen van Billy vlotter loopt is het de coach die onterecht met de eer gaat lopen. Dat de film gebaseerd is op waargebeurde feiten neergeschreven in het non-fictieboek Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game maakt de film nog zoveel interessanter. Het is niet het typische clichéverhaal over verlies en succes. Brad Pitt kreeg 1 van 4 Golden Globe nominaties op zijn naam, net als 1 van de 6 Oscar nominaties.

Extra’s op dvd en blu-ray:

• Verwijderde scènes
  • Billy Beane: Het spel is opnieuw uitgevonden
  • Bloopers met Brad Pitt en Jonah Hill
  • Moneyball: Playing the Game – een blik achter de schermen van Moneyball

Exclusieve extra’s blu-ray:

• Drafting the Team
  • Adapting Moneybal

Supercalifragilistic geeft 3 dvd’s weg van Moneyball. Deelnemen kan van 19 maart tot en met 23 maart 2012. Opgelet: lees het wedstrijdreglement. Deze wedstrijd is enkel geldig voor inwoners in België! Verhoog jouw kans en wordt fan van Supercalifragilistic op Facebook.

De wedstrijd is afgelopen.