Win dvd’s World War Z

Paramount

Paramount

De verfilming van de bestseller World War Z is met heel veel moeite tot stand gekomen. De wereld werd overspoeld door berichten van rewrites, geruzie tussen regisseur Marc Foster en hoofdrolspeler Brad Pitt . En daarnaast was er ook de zoektocht naar een passend derde stuk als einde voor de film. World War Z is dus een keizersnede op de wereld losgelaten. Maar van die moeilijke bevalling merk je helemaal niets tijdens de invasie door de walkers. Het is zelfs verrassend genoeg een prima zombiefilm geworden.

Paramount

Paramount

Wat begint als een doodnormaal ochtendritueel aan de ontbijttafel verandert al snel in een strijd op leven en dood. De tijd dringt voor voormalig VN-onderzoeker Gerry Lane (Brad Pitt) als hij zijn gezin en de wereld wil redden van een wereldwijde epidemie. De hamvragen luidt: waar is de ziekte ontstaan? Wie is patiënt zero? En hoe kunnen we de opmars van de ziekte stoppen? Moeder Natuur is in World War Z een seriemoordenaar die graag gepakt wil worden. Net daarom legt ze broodkruimels die ons de weg tonen. Want zelfs het meeste agressieve virus heeft een achillespees. We moeten het gewoon vinden.

Mother Nature is a serial killer. No one’s better, or more creative.

Je kunt deze World War Z als een soort van prequel beschouwen op I Am Legend, die andere zombiefilm met Will Smith. World War Z doet je verbazen, overdonderen en platwalsen. Aan een ongeziene snelheid verplaatst het verhaal zich van Amerika naar Zuid-Korea, van Israël naar Groot-Brittannië. En overal waar Brad Pitt zich bevindt, zitten ook de zombies. Deze menseneters zijn in vergelijking met die uit The Walking Dead niet lomp en traag, deze ondode zijn echte kannibalen on speed. Eens ze geluid hebben gehoord, dan kan je ze niet stoppen. Of toch.. .

Paramount

Het scenario van deze World War Z zit verdomd goed in elkaar. De makers hebben bij tal van scenaristen gesmeekt voor een bijdrage zodat de film en het budget niet verloren zou gaan. Met succes. Zo hoor je bijvoorbeeld de stelling van de tiende man. Als negen mensen het met elkaar eens zijn, dan moet de tiende man net het tegenovergestelde geloven, hoe onwaarschijnlijk ook. De soundtrack met de muziek van Marco Beltrami versterkt de overrompeling door de zombies. Op de cd komt dat niet altijd met dezelfde impact over, maar tijdens de film klopt het plaatje.

If you can fight, fight. Be prepared for anything. Our war has just begun.

Het succes aan de kassa en de reacties op deze zombiefilm waren meer dan positief. Daarom wordt er nu ook gekeken naar een sequel. Terecht want dit verhaal is nog lang niet volledig verteld.

Supercalifragilistic geeft 3 dvd’s weg van World War Z.