DVD Review: The Grandmaster

Wong Kar-wai deed er lang over om The Grandmaster af te werken, maar laat er geen twijfel over bestaan: het resultaat mag er zijn. Nu de film op dvd en blu-ray verscheen, kan je makkelijk van de pracht genieten in hoge resolutie. Het leven van Ip Man, de bekende leermeester van Bruce Lee, gebruikt hij als kapstok om de basis van de Chinese vechtkunst te illustreren. Via ontmoetingen en conflicten belicht hij in één elegante beweging eveneens de Chinese geschiedenis tijdens het eerste deel van de 20ste eeuw.

Het leven van Ip Man is al vele malen de basis geweest voor films. Het is echter de eerste keer dat de focus niet op vechtscènes ligt. Genuanceerder geformuleerd: de vechtscènes in The Grandmaster zijn uitingen van de emoties van de personages en zijn illustraties van filosofische concepten.

De film begint als een showcase voor de verschillende traditionele vechtstijlen, maar groeit uit tot een harmonieuze en verschrikkelijk mooie studie. Dat het geheel harmonieus blijft ondanks het knipwerk van Wong Kar-wai is een klein wonder. Een aantal verhaallijnen sneuvelen of blijven jammer genoeg onafgewerkt, maar we worden wel gespaard van een veel te lang epos.

Visueel is de film niet minder dan verbluffend. De voorbije twintig jaar mochten we dankzij de Chinese cinema reeds genieten van mooie en zeer kleurrijke taferelen. Wong maakt echter duidelijk dat hij de grootste meester blijft op dat vlak. Elke scène blinkt uit in elegantie en warme contrasten. De choreografie van Yuen Woo-ping bereikt een hoogtepunt en de chemie tussen Tony Leung en Zhang Ziyi is vuurwerk.

De talrijke close-ups en slow motion neigen soms naar barokke overdaad, maar de epische schaal van de sleutelscènes is zodanig indrukwekkend dat je wel moet toegeven dat de ingrediënten in een bijna perfect evenwicht zijn tot elkaar. De aandacht voor belichting, details, textuur en muzikale dynamiek (Umebayashi Shigeru en Nathaniel Méchaly) verraden verregaande passie en toewijding. The Grandmaster is grootsere cinema dan je op het eerste zicht zou vermoeden.

• Making of
  • Documentaire “The road to grandmaster”