You is kind. You is smart. You is The Help

The Help

Walt Disney

Het kan snel gaan in Hollywood. Vorig jaar was Octavia Spencer nog relatief onbekend. Je kent haar misschien nog als de gekke vrouw in Dinner For Schmucks. Vervolgens speelt ze de rol van een dienstmeid in The Help, gemaakt door haar eeuwenoude buddy Tate Taylor, en olé alle deuren gaan voor haar open. Ze ontvangt de ene prijs na de andere en krijgt haast een hartaanval als ze een Oscar ontvangt voor haar bijrol. Mooi, mooi. En dat meen ik. Spencer heeft het dubbel en dik verdiend. Kijk maar naar The Help, uit op dvd en blu-ray.

Regisseur: Tate Taylor
Cast: Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Emma Stone
Muziek: Thomas Newman

Disney

Emma Stone, het nieuw liefje van de toekomstige Spider-Man, speelt Skeeter. Ze is een buitenbeentje vergeleken maar haar vriendinnen en de andere vrouwen in het zuiden van Amerika. Het meisje wil meer dan enkel haar dagen slijten als een echtgenote en een moeder aan de haard. Ze ambieert een journalistieke carrière. Ze is dan ook in de wolken als ze mag beginnen met het beantwoorden van lezersbrieven. Al snel wil ze het levensverhaal van haar zwarte nanny Aibileen (alweer een sterke vertolking door Viola Davis) in boekvorm gooien. In een tijdperk waar zwarten nog als minderwaardig worden beschouwd (ze mogen niet hetzelfde toilet gebruiken als de blanken) is dat geen evidentie.

Ook niet vanzelfsprekend is het vinden van nog meer vrouwen die hun verhaal willen vertellen. Zeker niet als Hilly (Bryce Dallas Howard als ware bitch) de hele gemeenschap terroriseert met haar gedachtegoed dat blank en zwart niet evenwaardig zijn. Dat ondervindt de andere nanny Minny (Spencer) aan den lijve. Het terreurbewind van Hilly gaat zelfs verder. Ook de blanke en blonde Celia (Jessica Chastain) wordt uitgesloten omdat ze niet in het gelid stapt. Skeeter moet doorzetten wil ze de mensen om haar heen wakker schudden. En schudden doet ze.

You is kind. You is smart. You is important.

Disney

Kathryn Stockett startte met het schrijven van haar boek na 9/11. Het duurde 5 jaar voor het af was. Dat was nog maar het begin van een lange lijdensweg. Maar liefst 60 uitgevers weigerden het te publiceren tot Penguin Books het wel van de pers liet rollen. Toen Tate Taylor het boek verfilmen stootte hij op haast evenveel njets. Gelukkig was er de sterkte van het verhaal en de steun van Chris Colombus (regisseur van de eerste Happy Potter-films) waardoor de film toch gemaakt kon worden.

Taylor had zowaar de luxe om te kiezen uit tal van actrices, omdat de vrouwenrollen zo sterk waren geschreven. Voor elke rol had hij geen betere kunnen vinden. Jessica Chastain (The Tree of Life) is de coming lady van de cinema en bewijst dat deze keer ook als de enthousiaste, wat naïeve girl die niet kan koken. Viola Davis grijpt – zoals bij elk van haar rollen – weer naar de keel. Emma Stone is een doorzetter van jewelste met het hart op de juiste plaats en dat hart ligt vaak op haar tong. Bryce Dallas Howard laat haar van haar meest gemene kant zien en Taylors jarenlange vriendin Octavia Spencer zorgt voor de gepaste komische inbreng. Haar gloriemoment is dat wanneer ze een wel heel speciale taart heeft gebakken. Smakelijk!

Extra’s dvd:

–          Deleted scenes met introducties van regisseur Tate Taylor
–          Muziekvideo – The living proof