Een Lady met klasse

Michelle Yeoh

Europa Corp

Luc Besson is terug. Sinds de jaren ’90 (en de catastrofale Joan of Arc) hield hij zich vooral bezig met de Minimoy-kinderreeks en wat luchtigere producties, maar het levensverhaal van de Birmese politica Aung San Suu Kyi inspireerde hem genoeg om zich weer aan iets grootser te wagen. En hoewel stylist Besson nog steeds de nadruk legt op visuele klasse en emotionele uitbarstingen, voelt The Lady heel klassiek en bescheiden aan.

– Win Thein, jouw missie is alle onruststokers te isoleren.
– Dat zijn heel veel mensen, generaal.

Europa Corp.

Na de onafhankelijkheid van Birma in 1948 werd militaire policus Aung San brutaal aan de kant gezet door tegenstanders. Dochter Aung San Suu Kyi studeerde in het buitenland, stichtte een gezin in Oxford en raakte pas politiek betrokken in 1988. Wat een kort bezoek aan haar zieke moeder moest zijn, werd een jarenlange strijd voor democratie en mensenrechten in het door een streng militair bewind onderdrukte Birma. The Lady volgt Aung San Suu Kyi en haar gezin doorheen die 20 jaar: de bloedige onderdrukking van de opstanden, haar huisarrest, de ziekte van haar echtgenoot die het land niet meer in mocht.

Onze gevangenissen zijn groot.

Visueel is The Lady tot in de (vele, exotische) details afgewerkt. De Zuidoost-Aziatische kleuren en natuurpracht, de klederdracht van de verschillende ethniën, de smerige gevangenissen, de uniformen; alles klopt. Maar doorheen al die facetten schemert de politieke mechaniek achter het verhaal en spreekt de film het rechtvaardigheidsgevoel van het publiek ongegeneerd aan. In die zin zijn de militairen karikaturale slechteriken en het gezin van Suu toonbeelden van liefde, trouw en doorzettingsvermogen.

David Thewlis

Europa Corp.

Simpel gezegd,  zowel Michelle Yeoh (als Suu) en David Thewlis (als haar echtgenoot prof. Aris) spelen hier hun beste rol tot nu toe. Al in de eerste twee scènes van de film maakt Besson duidelijk dat er afgewisseld gaat worden tussen de onrechtvaardigheid en wreedheid van de militaire junta enerzijds en de isolatie en persoonlijk drama van Suu en haar gezin anderzijds. De emotionele scènes wegen soms zwaar door, maar dat is misschien noodzakelijk om de vele tijdssprongen te overbruggen. En schaamteloze emoties zijn altijd aanwezig geweest in films van Besson.

Het is onwaarschijnlijk dat The Lady je ongevoelig laat. Vaste componist Eric Serra laat zijn typische stijl mooi samenvloeien met de Aziatische sfeer, het tempo van de film ligt laag maar is evenwichtig en het waargebeurd verhaal wordt spannend genoeg gebracht. Een zeer geslaagde historische film.

[youtube id=”SMYAzQC3UjI” w=”600″ h=”400″]