FFG Review: Ain’t Them Bodies Saints

A-Film

A-Film

Als je film in de internationale pers omschreven wordt als een verloren gewaand Terrence Malick product kan dat een zegen of een vloek betekenen. Het overkomt David Lowery met Ain’t Them Bodies Saints. Een romantisch misdaad drama dat zonder twijfel te leen gaat bij de meester der wuivende grashalm.

“I shot someone. I think I shot someone.”

A-Film

Texas in de jaren zeventig. Bob (Casey Affleck) en Ruth (Rooney Mara) komen na een overval in een schietpartij terecht. Wanneer ze overmeesterd worden neemt Bob alle schuld op zich om de zwangere Ruth te sparen. Een paar jaar later ontsnapt Bob uit de gevangenis en begint hij aan de lange tocht terug naar vrouw en dochterlief. Ondertussen heeft Patrick (Ben Foster) een lokale politieagent, zijn oogje op Ruth laten vallen.

Ain’t Them Bodies Saints omschrijven is niet eenvoudig. Langs de ene kant krijgen we een conventioneel verhaal voorgeschoteld maar tegelijkertijd bewandelt het de slappe koord tussen narratief drama en dromerige poëzie. De oogstrelende prentkaartfotografie wordt ondergedompeld/verzopen (schrappen naar eigen smaak) in zachte folk muziek en dreigend banjo getokkel. Het komt het schemerlicht sfeertje zeker ten goede maar het ontneemt sommige scenes hun slagkracht.

“I haven’t slept in four years. And I’m tired, so goddamn tired.”

A-Film

Doorheen dit zachte palet van zonsondergangen en gouden graanvelden bewegen zich ook een stelletje acteurs natuurlijk. Schitterend gecaste acteurs zelfs. Casey – broer van Batman – Affleck mompelt er op los en geeft zijn ten dode opgeschreven romantische personage genoeg zwaarte mee. Rooney Mara toont dat ze nog andere dingen kan dan Zweedse lesbiennes spelen en Ben Foster is overtuigend als de besnorde goedzak. Eervolle vermelding voor Keith Carradine die met zijn beperkte scènes een sterke indruk achterlaat.

Ain’t Them Bodies Saints is niet vernieuwend of spectaculair anders, daarvoor worden de clichés van het genre net iets te gretig herkauwd. Wat overblijft is een meer dan degelijke genrefilm met dat klein beetje meer die je 105 minuten doet schommelen tussen droom en realiteit.