FFG Review: Don Jon

A-Film Distribution

A-Film Distribution

Pornografie (uit het Grieks) wordt omschreven als de overkoepelende benaming voor films, afbeeldingen of literatuur die als doel heeft de kijker of lezer seksueel te prikkelen. Hmm, dat wist ik niet, gezien ik zelf natuurlijk nooit of te nimmer naar porno kijk (nerveus kuchje). Acteur, regisseur, schrijver en all-round hot stuff Joseph Gordon-Levitt maakt er in zijn eerste film geen geheim van dat hij weet wat porno is.

“Movies and porn are different Jon! They give awards for movies!” – “They give awards for porn too.”

Jon Martello (Joseph Gordon-Levitt), Don Jon voor de vrienden, is een vrouwenversierder. Maar hoeveel knappe grieten ook met hem tussen de lakens duiken, het is nooit helemaal wat hij wil. Jon is verslaafd aan porno en geen enkele vrouw kan tippen aan de fantasietjes op z’n computerscherm. Dan leert hij de blonde stoot Barbara kennen (Scarlett Johansson). Wordt zij de vrouw die hem van zijn verslaving afhelpt?

A-Film Distribution

Aan de oppervlakte heeft Don Jon alles. Een leuke verzameling acteurs, een grappig scenario vol gevatte oneliners, snedige editing, … maar daar blijft het ook bij; oppervlakkige fun. Begrijp me niet verkeerd daar is absoluut niks mis mee maar ik ben een beetje op mijn honger blijven zitten.

De personages waarmee JG-L (typt makkelijker) komt aanzetten zijn amusante karikaturen. Tony Danza, Glenne Headly en Brie Larson zijn perfect als Jon’s geschifte Italiaanse familie. Ook Johansson haalt het beste uit haar domme blondjes rol. Julianne Moore krijgt echter haar personage op een doorstuifvelletje aangereikt. Ze doet haar best om diepte en drama in de film te introduceren maar het is niet haar schuld dat JG-L haar veel te weinig geeft om haar tanden in te zetten.

A-Film Distribution

Het hele punt van de film wordt ook te nadrukkelijk naar je kop gegooid. Mannen verwachten dat hun seksleven op dat uit een pornofilm lijkt maar komen natuurlijk bedrogen uit wanneer de leuke jongedame meer verwacht. Vrouwen daarentegen laten zich teveel beïnvloeden door romantiek op het grote scherm en verwachten niks minder dan de perfecte prins op het witte paard. We get it, we’re both screwed!

Als debuutfilm heeft Gordon-Levitt een entertainende komedie gemaakt. Een paar toffe knip- en plakkeuzes en de steeds terugkerende routines zijn een leuke gimmick om het verhaal verteld te krijgen. Spijtig genoeg heeft hij net te weinig geïnvesteerd in personages van vlees en bloed en moeten we het stellen met een grappig maar oppervlakkig verhaaltje.