FFG Review: Gloria

ABC Distribution

ABC Distribution

“Je hoeft niet jong te zijn om je jong te voelen,” zou de allesomvattende zin van Gloria kunnen zijn. Misschien klinkt dit een beetje cliché – en dat is het eigenlijk ook – maar de Chileense regisseur Sebastian Lelio tovert dit cliché om naar een prachtige en innemende karakterstudie.

Gloria (Paulina Garcia) is 58 en reeds een paar jaar gescheiden van haar echtgenoot. Achter haar veel te grote, dikke bril schuilt ook een verborgen eenzaamheid. Deze steekt af en toe de kop op wanneer Gloria smartlappen meezingt of uitkomt op het antwoordapparaat van haar volwassen zoon of dochter. Ze schuimt ook vaak single-parties af, waar ze een beetje te veel drinkt. Op één van zo’n avonden ontmoet ze Rodolfo (Sergio Hernandez): net een jaar gescheiden en net ook een maagring operatie achter de rug, zodat hij er opnieuw goed uitziet voor de dating scene

ABC Distribution

De film volgt de relatie tussen Gloria en Rodolfo uit het standpunt van deze warme dame. Ze dansen, ze kussen, ze drinken, ze vrijen en gaan zelfs naar het verjaardagsfeest van Gloria’s zoon. Maar Rodolfo heeft ook zelf zijn bagage: twee onvolwassen dochters en een ex waarmee hij complexe gesprekken voert aan de telefoon. Hoewel we enkel Rodolfo’s woorden horen – en de gesprekken dus nooit in zijn volledigheid aanhoren – loopt hij de vrouwen uit zijn verleden steeds achterna. Hij mag dan wel een goede huisvader zijn, hij is tegelijk ook een man met een enorme bindingsangst, getuige Gloria die steeds alleen achterblijft.

Deze tragikomedie, geschreven en geregisseerd door Lelio, is aangename cinema van begin tot einde. Zijn licht-absurde regie zorgt er steeds voor dat de dramatische inhoud van de scènes lichter wordt door hun komische waarde (zo heeft Gloria een manisch-depressieve bovenbuur die haar tot alle uren in de nacht wakker houdt; u kan zich het resultaat al inbeelden).

ABC

Maar de grootste troef uit Gloria is Gloria zélf. De theateractrice Paulina Garcia werd op de Berlinale trouwens bekroond voor haar unieke prestatie. Lelio heeft haar natuurlijk het nodige materiaal op papier gegeven, maar haar rol is tevens fijn geregisseerd en geacteerd. Er zit geen enkele valse noot in Garcia’s prestatie en ze toont geen gêne om Gloria in al haar fysieke imperfecties te tonen (van het dronken gewaggel tot de naaktscènes). Zowel Gloria’s psyche als fysiek worden met enorme subtiliteit, maar met vooral veel liefde, aan de kijker voorgeschoteld.

Alhoewel alle personages even kleurrijk geschreven zijn als Gloria zelf, missen we hier en daar een paar universele elementen in of rondom Gloria, zodat we parallellen hadden kunnen trekken met de Gloria in ons. Hoe dan ook: de film is een terechte aanrader. (Umberto Tozzi’s versie van) Gloria zal nog lang nazinderen na het zien van de film.