FFG Review: Harmony Lessons

Kazakh Films

Kazakh Films

Buiten huilt de wind, takken vallen naar beneden en zelfs de opstelling van het buitenpodium moet eraan geloven. Je zou bijna denken dat de bioscoop de enige veilige thuishaven is, ten minste lichamelijk toch. Na het zien van Harmony Lessons ligt je geest namelijk ook overhoop. Het filmdebuut van de Kazachstaanse filmmaker Emir Baigazin was al eerder een blikvanger op het Filmfestival van Berlijn. Te oordelen naar de reactie van het publiek is hij dat ook in Gent. Harmony Lessons is zeker niet de eerste film die vertelt tot wat pesterijen op school kunnen leiden (denk maar aan Klass of Elephant), maar misschien graaft Baigazin nog wat dieper.

Kazach Films

De dertienjarige Aslan (Timur Aidarbekov) is op school een echte bolleboos. Als geen ander weet hij alles over natuurkunde en haar wetten maar over het echte leven weet hij niks. De jongen wordt alsmaar gepest en durft geen woord te zeggen. Alleen maar tegen de kakkerlakken op zijn armtierige kamertje durft hij zich te verzetten. Hij foltert de insecten als wraak. De pesterijen nemen alsmaar brutalere vormen aan. Als op een dag één van de pestkoppen wordt vermoord is, Aslan dan ook de hoofdverdachte.

Na het verlaten van de bioscoopzaal zal iedere kijker met een gevoel van “Is dat Kazachstan?” buitengaan. De scènes in de gevangenis zal dan ook geen mens koud laten.

Harmony Lessons is ongetwijfeld één van die kleine pareltjes die je op een festival als dat van Gent kan ontdekken. Wel niet geschikt voor gevoelige maagjes. En al zeker niet voor dierenliefhebbers want de gruwelscènes met dieren zijn 100% echt.