FFG Review: Jauja

Jauja

NDM

Laag tempo, minimale dialoog en gebrek aan muziek zijn de kenmerken waar Lisandro Alonso voor gekend is. Op aanraden van een vriendin maakte de regisseur meer plaats voor dialoog. In de eerste 10 minuten al meer dan in het geheel van zijn vorige film, Los Muertos bijvoorbeeld. Jauja, een metawestern, begint met een woordje uitleg bij de legende van Jauja. Volgens voorvaderen is Jauja een legendarische mystieke plaats vol vreugde. Het enige wat gekend is over deze plaats is dat al diegenen die ernaar op zoek gingen, verdwaalden op hun tocht.

Jauja

NDM

Jauja speelt zich af in 1882, tijdens de zogenaamde “conquest of the desert”, een genocidale campagne tegen de oorspronkelijke bevolking van het gebied Patagonië. De Deense Kapitein Denesen (Viggo Mortensen) komt met zijn 15-jarige dochter Ingeborg (Viilbjørk Malling Agger) om een positie in te nemen aan de kant van het Argentijnse leger. Op een nacht vertrekt Ingeborg uit het kamp met een jonge soldaat. Wanneer Denesen merkt dat ze verdwenen is gaat hij op zoek in de woestijn om haar terug te vinden.

Vanaf dat punt krijgen we opnieuw minder dialoog en worden de antagonisten van Denesen eerder zichzelf en de woestijn. Hij gaat oneindige landschappen van steen en gras tegemoet. De esthetiek van de film is gewoon fantastisch. Op een beeldformaat van 4:3 werkt de regisseur prachtig met diepte. Over de positie van de camera is prefect nagedacht en de weg die het hoofdpersonage in deze beelden bewandeld volgt diagonale lijnen. Hij houdt zijn beeld vast tot er geen personage meer te bespeuren valt, daarna gaan we terug naar het personage en doen we die stap gewoon opnieuw.

Door het toenemende volume in dialoog en een naam als Viggo Mortensen op de affiche lijkt de film klaar voor het grote publiek. Van dat publiek wordt natuurlijk nog altijd verwacht dat ze de traagheid en stiltes een kans geven. Voor deze beelden is het zeker de moeite waard. Mortenson maakte een paar albums met gitarist Buckethead en verzorgde dan ook met hem de 2 muziekfragmenten van Jauja. Door deze kleine soundtrack behoort Jauja tot de officiële competitie op het 41ste Film Fest Gent.