FFG Review: Kill Your Darlings

Rijmen en dichten zonder uw gat op te lichten en af en toe eens een verdwaalde haiku van Van Rompuy. Tot zover mijn kennis van die illustere kunst die poëzie heet. Aan regisseur John Krokidas de zware taak om de lyrische wereld van de beat generation toegankelijk te maken.

Allen Ginsberg (Harry Po- sorry, Daniel Radcliffe) laat zijn woelige situatie thuis achter om zich volledig op literatuurstudie te storten. Op de campus in New York leert hij de charismatische rebel Lucien Carr (Dane DeHaan) kennen. Carr introduceert Ginsberg tot een sprankelende nieuwe wereld van literaire vrijheid en losse morele waarden.

Breken met gevestigde waarden, tegen de stroming ingaan, je eigen stem zoeken, … het zijn thema’s die alle leeftijden aanspreken los van de setting waarbinnen ze zich afspelen. Krokidas trekt je op die manier langzaam maar zeker binnen in de wereld van de woordkunst tot wanneer je zelf zin krijgt om pen en papier ter hand te nemen. De losbandige energie die van de jonge kerels afstraalt werkt bijzonder aanstekelijk. Een hedendaags YOLO had niet misstaan binnen hun stroming. Het scenario is snedig, grappig, gevoelig en is op zo’n manier geschreven dat ook de minder belezen kijker zich niet vergeten zal voelen.

Radcliffe bewijst nogmaals dat hij als acteur aardig matuurt en ook complexere rollen aankan maar hij blijft nog steeds een acquired taste. DeHaan daarentegen is elektrisch. Hij is het waarschijnlijk beu om als de nieuwe DiCaprio door het leven te gaan maar dan moet hij maar zo goed niet zijn. Michael C. Hall mag na Dexter nog even verder de creep uithangen als Kammerer, de conciërge met een wel heel ongezonde crush. Jack Huston en Ben Foster brengen het er als respectievelijk Jack Kerouac en William Burroughs ook verre van slecht vanaf.

Kill Your Darlings is op een paar schoonheidsfoutjes na een sterke film. Sommige scènes verdrinken in de opdringerige muziek en geluidseffecten. Enkele sfeervolle en dramatische momenten hadden sterker naar de keel gegrepen mochten ze wat subtieler aan de man gebracht zijn. Verder valt er weinig te bekritiseren aan deze mooie en, hoe kan het ook anders, poëtische reis doorheen de zoektocht naar een eigen identiteit.